הדסה אופטימל

טרשת עורקים – אפשר לאבחן בזמן ולהציל חיים

טרשת עורקים היא מחלה קטלנית של כלי הדם שמתפתחת בהדרגה במהלך החיים. כאשר מאבחנים אותה בזמן ומטפלים בהתאם אפשר למנוע התקפי לב, אירועים מוחיים ומוות. מי נמצא בקבוצת הסיכון למחלה ומדוע בדיקות הסקר הן חשובות לאבחון ולטיפול?

בכל שנה מתים בארץ ובעולם אלפי בני אדם עקב מחלות לב וכלי דם. שיעור נכבד ממקרי המוות הם בעקבות טרשת העורקים, הנגרמת מגורמי סיכון שונים ובהם רמה גבוהה של שומנים (בעיקר כולסטרול) בדם.

הכולסטרול המצטבר בעורקי הלב, המוח, ובכלי דם חשובים אחרים, גורם בהדרגה לירידה באספקת הדם לאברים חיוניים. בשלביה הראשונים טרשת העורקים נטולת תסמינים – ולכן כה מסוכנת. על כן חשוב להיבדק בבדיקות סקר תקופתיות, ומי שמאובחן בבדיקות אלה כנמצא בקבוצת סיכון – נטייה לפרופיל שומנים לא תקין וליתר לחץ דם, רקע משפחתי של מחלות לב או עישון – מופנה להמשך הבירור הקליני שלעיתים מציל חיים.

פרופ' ערן לייטרסדורף, ראש המרכז למחקר, מניעה וטיפול טרשת עורקים

פרופ' ערן לייטרסדורף, ראש המרכז למחקר, מניעה וטיפול בטרשת עורקים

פרופסור ערן לייטרסדורף, ראש המרכז למחקר, מניעה וטיפול בטרשת העורקים בהדסה עין כרם ויו"ר ועדת הלסינקי המוסדית, מסביר את החשיבות של בדיקות הסקר במקרה של התפתחות טרשת עורקים:

"בבדיקות הסקר שאנו עושים בהדסה מדיקל לרוב הנבדקים אין ממצאים חריגים והם מוזמנים להמשך מעקב שגרתי. אבל יש מי שהם בקבוצת סיכון – יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, סוכרת וכו'. מבין אלה – רבים מודעים למצבם, אך מסיבות שונות אינם מטופלים. לפעמים הם לא מעוניינים ליטול תרופות, לעיתים התרופות גרמו להם בעבר לתופעות לוואי ולכן הטיפול הופסק. השורה התחתונה היא שהם בסיכון ללקות בהתקף לב או באירוע מוחי ותפקידנו הוא לאבחן ולהציע טיפול מתאים לאורך זמן, כשגרת חיים."

איך בדיקות הסקר יכולות להציל חיים?

"במקרים שיש למשל נטייה משפחתית ליתר כולסטרול בדם, לעיתים בצד גורמי סיכון נוספים כגון השמנת יתר, יתר לחץ דם, ועישון – מופיעה תחלואה בקרב צעירים שעלולים ללקות בהתקף לב או באירוע מוחי, כי לא אובחנו או אובחנו ואינם מקבלים טיפול מסיבה זו או אחרת. לפעמים אני רואה נבדקים שאומרים לי 'אני בריא, לי זה לא יקרה'. וזאת עלולה להיות טעות שגובה מחיר בריאותי ניכר.

הסקר חשוב כי הוא מרכז מאמץ אבחנתי רב תחומי לנבדק היחיד תוך הקצאת המשאבים הקליניים והזמן הדרוש לבדיקה מקיפה. כאשר מאובחנים נבדקים בעלי גורמי סיכון רבים יש לעיתים קרובות צורך לייחד זמן ממושך למתן הסבר מקיף, שכנוע והכוונת הטיפול."

האם יש דרכים אחרות מלבד טיפול תרופתי לטיפול בגורמי הסיכון לטרשת עורקים?

"כמובן יש לאמץ אורח חיים בריא, הכולל שינוי תזונתי המתאים לנבדק, פעילות גופנית מדורגת – כל אלה כמובן מסייעים במניעה, אבל אם יש רקע משפחתי של ערכי כולסטרול גבוהים – השינוי באורח החיים עוזר פחות, וחובה להמליץ על טיפול תרופתי מציל חיים."

אילו בדיקות עושים בהדסה מדיקל לנבדקים שיש להם גורמי סיכון או היסטוריה משפחתית?

"מלבד הבדיקות הכלליות המקיפות, בדיקות דם, בדיקות הלב במנוחה ובמאמץ, ותפקודי ריאה, בהדסה מדיקל מבצעים בדיקות אולטרה-סאונד של כלי הדם הראשיים ובמקרים מיוחדים בדיקת CT  של הלב בהתאם להתוויות המקובלות."

 

>> טרשת עורקים: גורמים, סימני האזהרה ודרכי התמודדות

 

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם