הדסה אופטימל

בדיקת קורונה פרטית

כל מה שרציתם לדעת על בדיקות קורונה פרטיות

ב”הדסה מדיקל” ריכזנו עבורכם את כל המידע שאתם צריכים על בדיקות הקורונה, שהפכו לחלק בלתי נפרד ממציאות חיינו. אילו סוגי בדיקות יש, מה ההבדלים ביניהן והיכן ניתן לבצע אותן? – כל זאת ועוד בלקט השאלות והתשובות שלפניכם

שאלה: אני מעוניין לעשות בדיקת קורונה. איפה ניתן לעשות בדיקת קורונה באופן פרטי?

לפי הנחיות משרד הבריאות – בדיקת קורונה תיעשה למי שסובלים מאחד או יותר מהתסמינים האופייניים לקורונה (חום, שיעול, קוצר נשימה, כאבי גרון, תשישות, כאבי שרירים, אובדן חוש הטעם והריח) – יש לפנות לרופא ולקבל הפניה לבדיקת קורונה בקופת חולים, במד”א או בבית חולים.

אנשים שאינם זכאים לבדיקה בקהילה, ובכל זאת מעוניינים לדעת אם הם נדבקו בווירוס, למשל לצורך טיסה לחו”ל, יכולים בהחלט לפנות למרכז רפואי פרטי מוכר.

אנחנו ב”הדסה מדיקל” מבצעים בכל יום בדיקת קורונה מהירה לנבדקים פרטיים אשר נזקקים לאישור טיסה לחו”ל ונדרשים להציג מסמך מוכר משרד הבריאות כי נבדקו ושליליים.


שאלה: איך אפשר לדעת אם אני חיובי או שלילי לקורונה?

תוצאה חיוביות מתקבלת כאשר כמות הנגיפים בריריות חלל הפה והאף הם בכמות מספקת כדי שהמטוש יצליח לדגום אותם.

הדגימה נבדקת בשיטת ה-RT-PCR – או בשמה המלא Polymerase Chain Reaction. שיטה זו מאפשרת הפיכת RNA לכמות אדירה של DNA – על ידי הוספת האנזים Reverse Transcriptase.

זה הופך את הבדיקה לשיטת בדיקה שבה ספציפיות (סגוליות) של בדיקה קרובה ל100% וזה מעיד שהנבדק חיובי לקורונה. על כן זוהי הבדיקה היחידה שמוכרת על ידי משרד הבריאות.

יש לזכור כי משרד הבריאות מעודכן באופן אוטומטי לגבי בדיקות חיוביות. התשובות נמסרות בטלפון או במסרון באמצעות לשכות הבריאות של משרד הבריאות. התוצאות נשלחות גם לרופא המשפחה.


שאלה: אילו סוגי בדיקות יש?

הדסה מדיקל מציעה את בדיקת ה-PCR לאיתור תחלואה עכשווית ובדיקה סרולוגית לאיתור נוגדנים:

1. בדיקת מטוש (RT-PCR) – בדיקת PCR המאתרת נוכחות של הנגיף בעת ביצוע הבדיקה (פוטנציאל הדבקה).

2. בדיקה סרולוגית לאיתור נוגדני IgG – בדיקת דם (פוטנציאל חיסון) – בדיקה זו בודקת באם הנבדק פיתח נוגדנים לקורונה בעקבות חיסון או מחלה.

בדיקה המטוש (RT-PCR) – נחשבת כאמור מבחינת משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי לבדיקה האמינה והמהימנה ביותר לגילוי ואיתור של הדבקה בנגיף קורונה (כאמור סגוליות קרוב ל-100%). זאת הבדיקה היחידה שהטסים לחו”ל נדרשים בה ע”י רוב המדינות ואשר לאחריה ניתן להנפיק “דרכון בריאות” או מסמך הנדרש ליוצאים לחו”ל.

מדובר כאמור בבדיקה מולקולרית, שבאמצעותה מזהים את הגנום (המבנה הגנטי) הייחודי של נגיף הקורונה.

לוקחים דגימה מחלל הפה ומנחירי האף באמצעות מטוש (מקלון שבקצהו צמר גפן), ואת המטוש שולחים למעבדת נגיפים. הבדיקה מצריכה צוותים מיומנים שהוכשרו במיוחד למשימה זו.

בדיקה סרולוגית – בדיקה שיכולה לאתר אם הנבדק חלה בעבר בקורונה.

זוהי בדיקת דם המאתרת נוכחות נוגדנים המיוצרים בתגובה לזיהום כמו במקרה של וירוס (קורונה).

המערכת החיסונית של גוף האדם שנחשף לפולשים זרים דוגמת הווירוס – מתחילה לזהות וללמוד את הפולש ומפתחת נגדו חלבוני תקיפה – המכונים נוגדנים ומיוצרים בתאי החיסון. הנוגדנים הם ה”חיילים” של מערכת החיסון. בתגובה לחדירת נגיף קורונה הם נעים ונצמדים לנגיפים כדי לחסל אותם ובד בבד מאותתים למערכת החיסון ובעיקר לתאי הדם הלבנים לנוע לעבר הווירוסים ולחסלם, לפני שהם מתחילים לפלוש לתאים נוספים ולהתרבות.

גם במקרה של וירוס קורונה – נוכחות הנוגדנים מנבאת בסבירות גבוהה אם הנבדק “מחוסן” או פיתח הגנה מפני נגיף קורונה.

עם זאת יש לסייג ולומר כי עדיין לא ברורה המשמעות הקלינית של הימצאות הנוגדנים בדם וכן לא ברור האם הימצאותם מקנה הגנה מלאה ומונעת הדבקה חוזרת.

זאת מכיוון שעדיין לא נאסף על הווירוס מידע מספק לאורך זמן שיאפשר לקבוע באופן מוחלט יכולת חיסון.


שאלה: מה זה אומר ומה עושים אם קיבלתי תשובה חיובית בבדיקת המטוש?

תוצאה חיובית מעידה על כך שהמטוש הצליח לדגום מגופך (ממערכת הנשימה שלך) וירוסים ויש סבירות גבוהה מאוד שאתה מדביק אחרים ומסכן אותם.

על כן עליך להיכנס לבידוד לפי הנחיות משרד הבריאות. אם תשהה במחיצת אנשים מבוגרים ו/או עם בעלי גורמי סיכון ידועים, יש סיכוי גדול שאתה אף מסכן את חייהם.


שאלה: ומה ניתן לומר אם קיבלתי תשובה חיובית לנוכחות הנוגדנים?

אם אחרי בדיקת הדם הסרולוגית קיבלת מהמעבדה תשובה חיובית –

קרוב לוודאי כי נחשפת בעבר לווירוס קורונה (נוגדנים מסוג IgG על פי רוב מתפתחים בדם לאחר חשיפה לווירוס כ-3 שבועות או יותר) .

בבדיקת הדם במעבדות “הדסה” מתאפשר חישוב כמותי של יחידות נוגדנים למיליליטר. בחישוב הכמותי של המעבדה מוגדרת כמות של יותר מ-15 יחידות /מ”ל – AU/ML

בדיקה שמעידה על נוכחות נוגדנים חיובית. פחות ממספר זה של היחידות הנ”ל – מוגדר נמוך או שלילי כי קרוב לוודאי שאין לך כמות ווירוסים מספקת להגנה (או שלא נחשפת בעבר להדבקה של הווירוס).

ב”הדסה מדיקל” מאפשרים לעשות את שתי הבדיקות באופן פרטי. גם בדיקת מטוש וגם בדיקה סרולוגית לבדיקת נוגדנים.


שאלה: תוך כמה זמן מקבלים תוצאות?

הטסים לחו”ל מתבקשים בדרך כלל להציג תוצאות בדיקת קורונה שנעשתה 72 שעות (3 ימים) לכל היותר לפני הטיסה. בבדיקה פרטית תוכל לקבל את תוצאות הבדיקה בתוך 24 שעות מהגעת הבדיקה למעבדה. חשוב לבדוק בכל מרכז רפואי שמבצע בדיקות קורונה פרטיות, שתוכל להגיע יומיים או שלושה לפני הטיסה, ושתקבל את תוצאות הבדיקה בוודאות בזמן לקראת הטיסה.

תוצאות בדיקה סרולוגית מתקבלות בד"כ תוך 24 שעות מהגעת הבדיקה למעבדה, לבדיקות הנערכות בימים א'-ו'  (לעתים רחוקות עשוי להתארך ל- 48 שעות) – בימי שישי ניתן להיבדק עד השעה 10:00 ברמת גן ו-11:30 בירושלים (הדסה עין כרם).


בדיקות קורונה פרטיות - הדסה מדיקל

 

שאלה: איך קוראים את תוצאות הבדיקות?

להלן ריכוז של תוצאות הבדיקה האפשריות ופשרן:

בדיקת מטוש

• חיובי – תוצאה חיובית מעידה על כך שהמטוש הצליח לדגום מגופו של הנבדק (ממערכת הנשימה) וירוסים ויש סבירות גבוהה מאוד שהוא מדביק אחרים ומסכן אותם.

• שלילי – המטוש לא הצליח לדגום וירוסים ממערכת הנשימה ששיטת ה-PCR מצליחה לשעתק.

• חיובי גבולי – תוצאה חיובית גבולית נחשבת כתוצאה חיובית מחשש שהנבדק עלול להדביק אחרים. תוצאה כזו עשויה להעיד על כמות נמוכה של וירוסים בשל תחילת או סיום מחלה. במצב כזה נדרשת בדיקה נוספת.

בדיקה סרולוגית

ערכי התוצאה של בדיקה זו מחושבים בכמות של יחידות נוגדנים למיליליטר (AU/ML)

• חיובי – ערך הגבוה מ- 15 AU/ML. המשמעות היא שהנבדק, ככל הנראה, נדבק בעבר בוירוס הקורונה ולפי ההערכה הרווחת בעולם הרפואה, יש בגופו נוגדנים לנגיף וסיכוייו לחלות שוב נמוכים יותר.

• גבולי – ערך הנע בין 12 AU/ML לבין 15 AU/ML. לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי אם היתה חשיפה לוירוס.

• שלילי – ערך הנמוך מ-12 AU/ML. קרוב לוודאי שלא היתה הידבקות בוירוס ואין לו נוגדנים לוירוס.


שאלה: מי שאינו עומד בקריטריונים של משרד הבריאות ואינו זכאי לביצוע דגימה, ומעוניין לעשות בדיקת קורונה, לאן עליו לפנות?

אדם שאינו מרגיש טוב ורוצה לבדוק אם מדובר בנגיף קורונה, או לחלופין מי שמרגיש טוב ואין לו תסמינים או חושד שנחשף –

כל מי שצריך להיבדק בשל הדרישה מהטסים לחו”ל או מטעמים אחרים – יכול לעשות את הבדיקה באופן פרטי על חשבונו.

בדיקות קורונה פרטיות מיועדות לאנשים שקופת חולים לא מספקת להם בדיקת קורונה, או למי שטסים לחו”ל או לתיירים מחו”ל השוהים בישראל. מתאפשרות בדיקות קורונה ללא הפניה רפואית.


שאלה: חברות רבות מציעות בדיקות קורונה פרטיות וזולות. האם אפשר לפנות גם אליהן?

יש יבואנים פרטיים של בדיקות וכן חברות שנפתחו “כפטריות אחר הגשם” ומציעות בדיקות קורונה, שמלבד העובדה כי אין ערובה לאיכות ולאמינות שלהן – הן אינן מאושרות ע”י משרד הבריאות. כאמור, בדיקות לאבחון נגיף קורונה נעשות במעבדות ייעודיות לכך, בידי צוותים רפואיים מוסמכים שהוכשרו במיוחד לתחום זה ובשיטה שתוארה לעיל. על כן יש לבחור בקפדנות במרכז רפואי מוכר, ולוודא שאכן בדיקות הקורונה שהוא מבצע אמינות ומאושרות ע”י משרד הבריאות.


>> קראו עוד בנושא: חיסון לקורונה – יש למה לצפות


שאלות נוספות

כמה עולה בדיקת קורונה פרטית? כמה עולה בדיקה סרולוגית?

עלות בדיקת קורונה פרטית בהדסה מדיקל, שתוצאותיה מתקבלות תוך 65 שעות היא 125 ש"ח + מע"מ (146 ש"ח). עלות בדיקת קורונה פרטית מהירה בהדסה מדיקל, שתוצאותיה מתקבלות תוך 24 שעות (מרגע הגעת הבדיקה למעבדה), עומדת על 139 ₪ + מע"מ (162 ₪). הנפקת דרכון בריאות ללא תשלום נוסף. הבדיקה הסרולוגית לקורונה עולה 185 ₪ + מע"מ (216 ₪). למשפחות הרוכשות 4 בדיקות ומעלה יוצעו בדיקות הקורונה בעלות 120 ש"ח + מע"מ (140 ש"ח) לבדיקת 65 שעות ו-134 ש"ח + מע"מ (156 ש"ח) לבדיקת 24 שעות. בנוסף, לארגונים וקבוצות הרוכשים כמות של בדיקות, מוצעת הנחה משמעותית.

מהו “דרכון בריאות”?

ברוב המרכזים הרפואיים הפרטיים לביצוע הבדיקה תקבל “דרכון בריאות” לטסים לחו”ל – זהו למעשה טופס שמאשר שביצעת בדיקה לפי התנאים הנדרשים במוסד מוכר על ידי משרד הבריאות.
הטופס מאוגד בספרון באנגלית בפורמט מוכר בכל העולם, שבו מצוינים פרטי הבדיקה. זהו המסמך המקובל והנפוץ ביותר לכל בדיקה רפואית נדרשת בכניסה לכל מדינות העולם. את תוצאות הבדיקה השליליות יש להציג בעמדות הבידוק טרם הכניסה לארץ שאליה טסים. לשם כך נדרש להציג מסמך רשמי מטעם מוסד רפואי מוכר בישראל, שבו נכתבים באנגלית סוג הבדיקה, תאריך ביצועה והתוצאה השלילית.

היכן מומלץ לבצע בדיקת קורונה פרטית?

בדיקת קורונה פרטית מיועדת לציבור הנוסעים לחו”ל כיוון שקופות החולים לא מממנות על חשבון הציבור את הבדיקה לצורך הנסיעה לחו”ל. בדיקת קורונה היחידה שמוכרת במשרד הבריאות היא כאמור בדיקת RT-PCR.
בדיקה כזאת מבוצעת רק בבתי חולים או במרכזים רפואיים השייכים לבתי החולים הגדולים והמוכרים בישראל. חשוב לציין שבבתי החולים העמוסים תיאום התורים מוגבל ואין אפשרות להגיע לבית הלקוח. ישנם מעט מרכזים שעושים בדיקת קורונה פרטית ללא צורך בהפניה ומציעים גם שירות בדיקת קורונה עד הבית המגיע לבית הנבדק או למקום העבודה, ובהם “הדסה מדיקל” – שלוחה של בית החולים “הדסה” במרכז הארץ. ב”הדסה מדיקל” נותנים מענה למי שמבקשים להיבדק אף שמצבם לא מזכה אותם בהפניה, וכן לארגונים המבקשים לבדוק את עובדיהם באופן יזום, לאו דווקא לצורכי טיסה לחו”ל.

האם אתם מבצעים גם בדיקות קורונה בירושלים?

בדיקות קורונה ובדיקות סרולוגיות זמינות גם בירושלים. ניתן להיבדק בתיאום תור מראש במרפאות הדסה מדיקל בהדסה עין כרם (בניין דוידסון – קומת קרקע – מתחם סקר מנהלים). בעלי תסמינים והמעוניינים להיבדק ברכבם, יכולים להיבדק במתחם ה"היבדק וסע" שברחבת חדר המיון של הדסה עין כרם בירושלים, בתיאום מראש מול מוקד זימון התורים 3811*.

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם