הדסה אופטימל

גילויים חדשים ופריצות דרך בתחום מחלות כבד

פרופ' ריפעת ספדי, מנהל יחידת הכבד בביה"ח הדסה עין כרם על פריצות דרך בתחום ריפוי של מחלות כבד והפתרון המפתיע לריפוי "מחלת הדור" – כבד שומני

פרופ׳ ריפעת ספדי אוהב את העבודה שלו. זה ניכר מאוד בשיחה עימו בשעה העמוסה של המרפאה הגסטרואנטרולוגית ב"הדסה מדיקל", שם הוא פוגש מטופלים בזה אחר זה שעולים אליו לרגל כדי להתייעץ, להתלבט, ולקבל הכוונה באשר לטיפול הנכון ביותר בעבורם.

פרופסור ריפעת ספדי, גסטרואנטרולוג משר"פ הדסה

פרופ' ספדי הוא מנהל היחידה למחלות כבד בבי"ח הדסה עין כרם. הוא מומחה לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, חבר הנהלה בארגון האירופי לחקר הכבד (EASL, 2007- 2011) ויו״ר החברה הישראלית לחקר הכבד (2014 -2016).

שמו הולך לפניו כחוקר מוביל ורופא מצטיין בטיפול במחלות צהבת נגיפית, ומחקרו הקליני והמעבדתי מתמקד גם בכבד שומני וסיבוכים של שחמת וסרטן כבד, בדגש על אימונולוגיה וחיסון, מחלות חיסוניות של הכבד ושל השתלות כבד.
הוא וצוות החוקרים שלו במעבדה לחקר הכבד ב"הדסה" הצליחו להציג פריצת דרך של ממש בחקר הכבד שומני וסרטן. הטכנולוגיה החדשה קיבלה הגנת פטנטים בארה״ב וכעת נחתם חוזה פיתוח עם חברות גדולות. המטרה היא טיפול בהצטלקות ובסרטן כבד. עבודתו המחקרית זכתה להכרה והערכה מקצועית בארץ ובעולם, וממצאי מחקרו התפרסמו ביותר מ-180 כתבי עת מדעיים ורפואיים בארץ ובעולם.
כאמור הוא כיהן כיו"ר החברה ישראלית לחקר הכבד, וכעת חבר במועצה לאומית לגסטרואנטרולוגיה ולמחלות כבד ותזונה, חבר ועד וגזבר של האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה וכבד ומשמש בשנים אחרונות כיועץ מוביל לקידום טכנולוגיות חדשות בהפטיטיס סי ומחלות כבד לוועדת סל הבריאות.
תחומי הטיפול שלו כוללים: כבד שומני, שחמת וסרטן הכבד, נגיפי הכבד, מחלות כבד אימונולוגיות, מחלות צהבת נגיפית, הפטיטיס סי, אימונולוגיה וחיסון בהקשר מחלות כבד והרשימה עוד ארוכה.

 

"מסננת הדם" של הגוף

אי אפשר להפריז בחשיבותו של הכבד. אפשר לומר שהוא "מסננת הדם" של הגוף. הוא מסנן את הדם, מנטרל חומרים רעילים ומנקה אותו מחיידקים. הוא מייצר חלבונים, שומנים ומלחי מרה. הוא מווסת את רמת הגלוקוז בדם וממלא תפקיד מרכזי ואף קריטי בחילוף החומרים בגופנו. הוא מייצר שומנים ואוגר אותם נוסף על חומרים חיוניים אחרים ובהם ויטמינים, חומצות אמינו וברזל….ועוד ועוד תפקודים רבים וחשובים.

פרופסור ספדי הוא אדם אופטימי, שניכר בו שהרצון לעזור, לקדם ולהתקדם בתחומי רפואת הכבד שעדיין לא זכו לפתרון מיטבי מניע אותו לחקור ללא לאות, להשתתף בכנסים בארץ ובעולם ולהביא לזירה הרפואית את בשורת המחקר והטיפול במחלות כבד, ובייחוד בהפטיטיס סי – דלקת כבד נגיפית. נגיף (וירוס) זה אחראי ל-40% ממחלות הכבד הכרוניות והוא הגורם העיקרי לצורך בהשתלת כבד.

"יש לנו היום גם תרופות רבות לטיפול במחלות כבד אחרות, למשל במחלות חיסוניות יש פריצת דרך, ובפרט בכולנגיטיס ראשונית PBC, אוקליבה ותרופות אחרות שמשפרות את איכות החיים של החולים."

שירותי רפואה פרטית

 

 

 

 

 

 

 

"'מחלת הדור' היא כבד שומני. וכאן התרופה הטובה ביותר היא טבעית: הפחתת משקל. די בהפחתה של 5% ממשקל הגוף כדי לשפר ושל 10% כדי לרפא כבד שומני!"

 

פרופ' ספדי, איזו בשורה יש כיום לחולי צהבת נגיפית?

"בתחום רפואת הכבד יש פריצות דרך והישגים רבים. היום, בעזרת חיסונים, אנחנו מקטינים את פלח העוגה של מחלות כבד נגיפיות מסוג A ו-B. לנשאי נגיף הכבד מסוג B יש לנו תרופות יעילות לדיכוי הנגיף, ובקנה יש תרופות להכחדת הנגיף. ההצלחה הגדולה ביותר היא בנגיף הכבד מסוג C, השכיח בקרב יוצאי מזרח אירופה, מקבלי עירויי דם לפני שנת 1992 ומשתמשי סמים. כעת הגענו לשלב טיפולי חסר תקדים, ובו ניתן לטפל עם כדורים בלבד, במשך 8 -12 שבועות, כמעט ללא תופעות לוואי ועם 95%-98% הצלחה בהכחדת הנגיף. השאיפה של ארגון הבריאות העולמי היא למגר את המחלה לקראת שנת 2030, ואנו חלק מאמנה בין-לאומית זו ומחויבים למאמץ. לשמחתנו, הצלחנו להגיע למצב שהטיפול לנגיף C נמצא בסל הבריאות וכך זמין ונגיש לכל החולים."

מהי המחלה הנפוצה ביותר בתחום מחלות הכבד? ומה הטיפול זה?

"מחלת הדור' היא כבד שומני וסיבוכיו – שחמת הכבד וסרטן הכבד. וכאן אולי יפתיע אותך שהתרופה הטובה ביותר היא טבעית: הפחתת משקל. די בהפחתה של 5% ממשקל הגוף כדי לרפא כבד שומני! והפחתה של 7% מרפאה דלקת. אם האדם מפחית 10% ממשקלו הבסיסי ושומר על המשקל הזה במשך שנה – אז גם הצלקת – פיברוזיס נעלמת!"

"בעזרת תרופות חדשות, טכנולוגיות מתקדמות של צנתורי כבד ומחקרים פורצי דרך, אנחנו יכולים היום לתת מענה טוב לסיבוכים של שחמת הכבד, לדלקות והצטלקויות, לשפר את התפקוד החיסוני במחלות כבד דלקתיות ובהן כמובן הפטיטיס סי, ואף למנוע סרטן ולטפל בו"

ומהם האתגרים המרכזיים שאתם מתמודדים איתם בתחום מחלות הכבד?

"היום עדיין אין תרופה רשומה ב-FDA לטיפול בכבד שומני. אנחנו עושים מחקרים שוטפים בנושא, ויוזמים פיתוח וקידום של תרופות חדשות."

בשנה שעברה בוצעו בישראל כ-100 השתלות כבד. מדובר בעלייה של כ-33% לעומת השנה הקודמת.

פרופ' ספדי אומר כי בהדסה מבוצעות כ-26 השתלות כבד בשנה. "בזכות ההתקדמות בטיפולים נגד דחייה של הכבד המושתל, ירד שיעור הדחייה אחרי השתלה בעשרות אחוזים, והישרדות מושתלים שנה מהשתלת כבד מגיעה היום עד 75%-85%.

"בעזרת תרופות חדשות, טכנולוגיות חדשות בצנתורי כבד ומחקרים פורצי דרך, אנחנו יכולים היום לתת מענה טוב לסיבוכים של שחמת הכבד, לדלקות והצטלקויות, לשפר את התפקוד החיסוני במחלות כבד דלקתיות ובהן כמובן הפטיטיס סי, ואף למנוע סרטן ולטפל בו בהצלחה."

 

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם