הדסה אופטימל

האם יש מה לעשות כאשר חולה קשיש איננו מקבל טיפול פעיל נגד סרטן?

גם בהיעדר טיפול פעיל נגד גידול סרטני, ניתן להיטיב את איכות חייהם של קשישים שחלו בסרטן. ד"ר יקיר רוטנברג, מומחה לגריאטריה-אונקולוגיה מסביר כיצד במאמר שלפניכם.

בשנים האחרונות חלה התקדמות ניכרת בטיפול נגד גידולים באוכלוסייה הכללית, כולל שימוש של תרופות המשפרות את התגובה של מערכת החיסון כנגד הגידול ותרופות ביולוגיות ממוקדות מטרה על פני תאי הסרטן. כתוצאה מכך, יותר חולים קשישים יכולים לקבל טיפול נגד הסרטן לעומת המצב בעבר שבו רק חולים שיכלו לעמוד בטיפולים כימיים קיבלו טיפול ישיר כנגד הסרטן.

למרות זאת, לא כל חולה מתאים לטיפולים אלו. יתרה מזו, אצל חולים רבים התגובה לטיפולים החדשים חולפת לאחר פרקי זמן. לפיכך, קיים צורך לתת מענה כוללני לחולים קשישים שאינם מקבלים טיפול פעיל.

על מנת לתת מענה מיטבי לחולים אלו יש להתייחס למספר מישורים המייחדים את האוכלוסייה הקשישה לעומת אוכלוסייה צעירה יותר עם סרטן. מה מטרות הטיפול? מה הדברים החשובים לחולים הקשישים בסרטן? בסדרת מחקרים שפרסמנו בשנים האחרונות הראינו כי ככל שגיל החולה עולה, ניתנת חשיבות מרובה לאיכות החיים, שמירה על מסגרת המשפחה ואיזון כאבים. דגשים אלו באים על חשבון הארכת תוחלת החיים.

מענה כוללני למטרות אלו, מצריך ניסיון רב תחומי במספר מישורים: חסמים להמשך מגורים בבית כולל אפשרויות עזרה מגורמים שונים (כגון: אשפוזי בית וסיוע בעזרה סיעודית בבית) והערכת ההצלחה של פתרונות אלו לאור מצב המטופל כעת ובעתיד, הכרה עם השינויים בגיל המבוגר ביחס לתגובה ולסבילות של תרופות לאיזון תסמינים (כדוגמת: כאבים ובעיות שינה) והתאמת המינון לפי הגיל ותפקודי הכליה והכבד בנוסף, ניסיון עם חולים במחלה הפרטנית מעלה את הסיכוי לניבוי המהלך והחסמים האפשריים ולאיזון טוב יותר של התסמינים ואיכות החיים באוכלוסייה זו.

לסיכום, המטרות של החולה הקשיש בסרטן רחבות יותר מאשר הטיפול בתאי הסרטן והארכת החיים. מצב של חוסר טיפול אנטי סרטני ממוקד כנגד הגידול, עדיין מותיר טווח רחב מאוד של שיפור איכות החיים של החולה הקשיש. הכרה של המישורים האונקולוגיים, הגריאטריים וביחס לטיפול תומך בבית החולים ובקהילה יכול להעלות את הסיכוי לשפר את איכות החיים של החולה גם בזמנים אלו.

למידע נוסף אודות ד"ר יקיר רוטנברג, מומחה לגריאטריה-אונקולוגיה

עוד על רפואה גריאטרית אונקולוגית בהדסה מדיקל

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם