הדסה אופטימל

זינוק במספר חולי הסרטן הצעירים בישראל

פרופ' תמר פרץ- יבלונסקי מנהלת מכון שרת לאונקולוגיה, מומחית בהמטולוגיה ואונקולוגיה

דוח חדש מראה שנשים וגברים צעירים לא נבדקים בבדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן לסוגיו

כ-13 אחוז מהצעירים – נשים וגברים – חולים בסרטן, אבל אף שסוגי סרטן מסוימים כמו צוואר הרחם, השד ובלוטת התריס שכיחים יותר בקרב בני ובנות 20־44, המדינה לא מממנת להם בדיקות לאבחון מוקדם.

בין השנים 2011־2015 חיו בישראל  94,148. מבני אדם שאובחנו כסובלים מסרטן. מהם כ־13 אחוז (12,285 בני אדם) היו צעירים בגילאי 20 עד 44.

הנתונים בדוח החדש שמפרסם מרכז המחקר והבקרה של הכנסת, מגלה כי הסרטן השכיח ביותר בקרב בני הגיל המדובר הוא סרטן צוואר הרחם (3,440 חולות), ואחרי סרטן השד (2,437 חולות) וסרטן בלוטות התריס (1,594 חולים).

הדוח מראה כי במספרים מוחלטים תחלואת הסרטן גדלה בשנים שנבדקו לעומת 15 השנים שקדמו להן. בין השנים 2000-1996 חיו בישראל 62,271 אנשים עם סרטן, מתוכם 11 אחוזים (6,798 בני אדם) היו צעירים בגילאים 20־44.

זינוק במספר חולי הסרטן הצעירים בישראל

בדיקות הסקר שבסל הבריאות פונות לאוכלוסיות בסיכון ואינן כוללות צעירים

סל שירותי הבריאות כולל שלוש בדיקות סקר לאבחון מוקדם של סרטן לאנשים בסיכון רגיל: בדיקות לסרטן שד לנשים בגילים 50־74, בדיקות לסרטן המעי הגס  לבני 50 ומעלה, ובדיקות לסרטן צוואר הרחם לנשים בגילים 54-35. במילים אחרות: שתי הבדיקות הראשונות אינן כוללות חולים צעירים.

רק כמחצית הנשים בגילים 35־54 ביצעו בדיקת סקר בשלוש השנים האחרונות

לא מכבר פורסמו נתונים של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות, לפיהם שיעור הנשים בארץ שמבצעות בדיקות לאיתור סרטן צוואר הרחם הוא מהנמוכים בעולם המערבי: רק כמחצית הנשים בגילים 35־54 ביצעו בדיקת סקר בשלוש השנים האחרונות.

ההערכה היא ששיעורן נמוך יותר בקרב נשים צעירות, שכן סל הבריאות מכסה את הבדיקות רק מגיל 35 ומעלה, וזאת אף ששני שלישים מהנשים שאובחנו עם סרטן צוואר הרחם היו צעירות.

מערכת הבריאות הציבורית אינה מגדירה את חולי הסרטן הצעירים קבוצה ייחודית אף על פי שיש לה מאפיינים וצרכים ייחודיים

אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לסרטן הוא גיל, אולם בשנים האחרונות הקהילה הרפואית מגלה עניין בחולי סרטן צעירים ובצרכים הייחודיים להם. בין הסוגיות שעולות לדיון אפשר למנות את הצורך בטיפולי שימור פוריות, הקשיים שנוצרים עקב התמודדות עם סרטן בצד גידול ילדים ולפיתוח קריירה, הלחצים על התא המשפחתי והסיכוי לסיבוכים ארוכי טווח.

הדוח מעיד על כך שמערכת הבריאות הציבורית אינה מגדירה את חולי הסרטן הצעירים קבוצה ייחודית, אף על פי שיש לה מאפיינים וצרכים ייחודיים.

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם