הדסה אופטימל

חליתם בסוכרת? טיפים למתמודדים עם סוכרת סוג 2

מאת ד"ר אולגה רז, דיאטנית קלינית

טיפול בסכרת

מחלת הסוכרת מתבטאת בעיקר בעלייה ברמות הסוכר בדם (היפרגליקמיה). בלי טיפול נכון הסוכרת עלולה לגרום לפגיעה באיברים ובמערכות גוף רבות –  לב, כלי דם, עיניים, כליות ומערכת העצבים.

חשוב מאוד לאזן את רמת הסוכר בדם באמצעות טיפול תרופתי ותזונתי גם יחד.

יש הרבה מה לעשות כדי להתמודד עם הסוכרת ולהמשיך בחיים ארוכים ובריאים.

בהדסה מדיקל מתמחים בבדיקות סקר המתאימות לכל אדם עד גיל 79, ונוסף על בדיקות סוכר עושים בדיקה מדויקת יותר – HbA1c (ההמוגלובין המסוכרר), המראה את איזון רמות הסוכר ב-3-2 החודשים לפני הבדיקה.

לידיעה: רמות ההמוגלובין המסוכרר בין 5.7% -6.4% מוגדרות טרום סוכרת, והרמות 6.5% ומעלה – זוהי סוכרת.

המטרה של הטיפול התרופתי והתזונתי בחולי סוכרת מתמשכת היא להוריד את הערך הזה לסביבות 7% או פחות.

אבל יש פן אחר לסוכרת – ירידה דרסטית ברמת הסוכר בדם – היפוגליקמיה.

רמות נמוכות מדי של סוכר בדם מהוות גם הן סיכון בריאותי.

בין הסימנים של היפוגליקמיה – עלייה בקצב הלב, הזעת יתר, רעד, בלבול וטשטוש, שחור בעיניים, עילפון ונפילות. ואם לא מטפלים במצב מיד – הוא עלול להידרדר ואף לגרום למוות.

היפוגליקמיה היא תופעה מסוכנת בכל גיל, בייחוד בחולי סוכרת מבוגרים, בני 70 ויותר. בין היתר היא עלולה לגרום לפגיעה בשיווי משקל ובעקבות זאת לנפילות, לשברים ופציעות. תופעות אלה פוגעות באיכות החיים של החולה ובעצמאותו.

שילוב של טיפול תרופתי וטיפול תזונתי המביאים בחשבון את הנטייה של החולה הסוכרתי להיפוגליקמיה, בעיקר בקרב אנשים מבוגרים, הסובלים ממחלות רקע כמו בעיות ראייה, אוסטאופורוזיס (בריחת סידן והידלדלות העצם),ירידה בזיכרון ועוד.

 טיפים למניעת היפוגליקמיה

  1. הסובלים מהיפוגליקמיה חייבים לאכול מדי שלוש שעות, ואנשים מבוגרים אפילו מדי שעתיים.
  2. דוגמאות לארוחות למניעת היפוגליקמיה: 2-1 פרוסות לחם מחיטה מלאה עם ממרח, קערית אורז בסמטי או פסטה או דגנים מלאים או קטניות או כוסמת או קינואה או דייסת קוואקר, בטטה וכדומה, עם ירקות ושמן זית.
  3. אם מרגישים סימני היפוגליקמיה, יש לאכול או לשתות מיד משהו שמכיל סוכר – שוקולד, מיץ, קוביית סוכר, סוכרייה וכדומה.
  4. חולי סוכרת מבוגרים צריכים לקבל מהרופא המטפל טיפול תרופתי מותאם אישית, כדי שהורדת רמת הסוכר לא תהיה דרסטית ולא תגרום להיפוגליקמיה.
  5. יש להקפיד על שתיית כ-8 כוסות נוזלים ביום, כדי לא לגרום להתייבשות.

בהדסה מדיקל בירושלים כל נבדק עושה את הבדיקה HgA1c, וכך מגלים סוכרת סמויה עוד לפני התפתחות המחלה הגלויה. במהלך בדיקות הסקר המטופלים מקבלים ייעוץ רפואי וייעוץ תזונתי למניעת סוכרת.

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם