הדסה אופטימל

האם מטרות הטיפול בסרטן תלויות בגיל החולה?

ד"ר יקיר רוטנברג, מומחה באונקולוגיה ומומחה בגריאטריה שיקומית בהדסה מדיקל, על הקשר בין גילו של החולה למטרות הטיפול בסרטן

התאמת הטיפול המיטבי למטופל תלויה בגורמים רבים. בשנים האחרונות ניתן משקל רב למאפיינים הביולוגיים הייחודים של החולה, כדוגמת שינויים גנטיים ספציפיים לגידול והסיכוי לתגובה לשיפור התגובה של מערכת החיסון כנגד הגידול ('רפואה מותאמת אישית'). למרות זאת, קיימים גורמים נוספים בעלי השפעה רבה על בחירת הטיפול כגון הגדרת מטרות הטיפול, הרעילות הצפויה והיכולת והרצון של החולה לסבול את תופעות הלוואי.

מטרות הטיפול העיקריות בתחום הסרטן כוללת ריפוי, הארכת חיים, הארכת זמן ללא התקדמות המחלה, שימור על תפקוד והתמקדות באיכות החיים. במקרה של רצון לרפא או להאריך חיים, עוצמת הטיפול ותופעות הלוואי תהיה בדרך כלל גדולה יותר. לעומת זאת, הצבת איכות החיים במרכז תגרום לכך שהטיפולים שיינתנו יהיו עדינים יותר וניטור הטיפול יתמקד באיכות החיים ופחות בתוצאות האובייקטיבית כדוגמת הדמיה.

בסדרת מחקרים שפרסמנו בשנים האחרונות הראינו כי ככל שגיל החולה עולה, ניתנת חשיבות מרובה לאיכות החיים ושמירה על מסגרת המשפחה. דגשים אלו באים על חשבון הארכת תוחלת החיים. מאידך, מצאנו כי אצל בני/בנות הזוג של החולים מטרת הטיפול הייתה לרפא ולהאריך את חייו של בן/ בת הזוג החולה. יתרה מזו, התקווה של בני/בנות הזוג ביחס לאפשרות לרפא ולהאריך את תוחלת החיים הייתה רבה. מצאנו בסדרת המחקרים כי ככל שקיים פער בין המטרות של בני הזוג, התסמינים הנפשיים של החולה, כגון דיכאון היו מרובים יותר.

מחקרים אלו מצביעים על הצורך להתייחס הן למטרות של החולה והן למטרות של בן/בת הזוג בנפרד בשלב ראשון. לאחר מכן, ניסיון לגשר על המטרות של הטיפול בין בני/בנות הזוג ולהציב מטרות ריאליות. דו שיח יעיל בין הרופא האונקולוג, החולה ובני המשפחה תוך כדי הצבת מטרות ריאליות ישפרו את האינטראקציות בין השחקנים השונים ואת איכות החיים, הן של החולה והן של משפחתו.

למידע נוסף אודות ד"ר יקיר רוטנברג, מומחה לגריאטריה-אונקולוגיה

עוד על רפואה גריאטרית אונקולוגית בהדסה מדיקל

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם