הדסה אופטימל

על חשיבות הרופא המרדים להצלחת הניתוח

החלק החשוב ביותר בניתוח הוא ההרדמה. לפני הניתוח חובה על המנותח להיפגש עם המרדים, ויפה שעה אחת קודם. אז איך עושים זאת נכון ולמי מומלץ להתייעץ עם המרדים בעוד מועד?

לא בכדי הברכה הראשונה שיהודי אומר בכל בוקר היא: "מודה אני לפניך מלך חי וקיים, שהחזרת בי נשמתי בחמלה, רבה אמונתך".

האדם מאמין שאין זה מובן מאליו שהוא מקיץ משינה ארוכה ומודה על כך בכל בוקר מחדש.

מנותחים רבים לא חוששים מהניתוח עצמו, אלא מההרדמה, שנתפסת כמאיימת. בעוד המנתח מתרכז בהיבטים הטכניים בניתוח, שלומו של החולה נמצא בידיו של הרופא המרדים, שלא רק מופקד על הרדמתו של החולה ועל שיכוך כאביו בזמן הניתוח ולאחריו, אלא שומר כל זמן הניתוח על סימני החיים החשובים: לחץ הדם, הנשימה, מתן השתן והחזרת הדם שאבד.

חשיבות המרדים בהצלחת הניתוח הולכת ותופסת מקום מרכזי בקרב מטופלים המועמדים לניתוח, והם מבקשים לשמוע את כל האופציות ולהיפגש עם המרדים מוקדם ככל האפשר, לפני מועד הניתוח, ולא בחדר הניתוח ביום המיועד.

הרדמה בניתוח

פרופסור בני דרנגר, לשעבר מנהל היחידה להרדמת לב, חזה וכלי דם ומנהל היחידה להרדמה אורתופדית בבית החולים הדסה ויו"ר איגוד הרופאים המרדימים, הוא פרופסור מן המניין להרדמה ובעל שם עולמי בתחום.

פרופ' דרנגר פוגש את המועמדים לניתוח במרפאה הקדם-ניתוחית במרכז הרפואי "הדסה מדיקל" ברמת גן ומייעץ להם איזו הרדמה כדאי לעבור בהתאם למצבם הבריאותי, להיסטוריה הרפואית שלהם, ובהתחשב בסיבת הניתוח ובמחלות רקע שמהן הם סובלים.

"כמעט 50 אחוז מהחולים המיועדים לניתוח מעדיפים לבוא לייעוץ במרפאת קדם-הרדמה או טרום-ניתוח," מסביר הפרופ' דרנגר. את יתר החולים יפגוש המרדים ברגע האחרון,  בדקות שלפני הניתוח, בבית החולים.

למה כדאי לבוא לייעוץ עם מרדים לפני הניתוח?

פרופסור דרנגר: "חולים רבים מתלבטים אם בכלל לעבור את הניתוח, מכיוון שבגלל מחלות הרקע, הם, או הרופא שלהם, לא בטוחים שיעמדו בהרדמה ובניתוח. החולה צריך להרגיש שהוא סומך על המרדים ושהוא בידיים טובות, כדי להגיע לניתוח רגוע ובטוח."

מה היתרון של המרפאה הקדם-ניתוחית בהדסה מדיקל?

"לפעמים החולה מופנה לניתוח בבית חולים שאינו קרוב למקום מגוריו – על פי המלצת הרופא שלו. במקרה כזה כשהוא מעוניין בייעוץ מרדים לפני הניתוח, זוהי טרחה בשבילו לנסוע להדסה בירושלים. אם הוא גר באזור המרכז, הוא יכול לבוא בנחת, בזמנו הפנוי, להדסה מדיקל ברמת גן, ולקבל שירות אישי ומקצועי מרופא מרדים המוכר ומקובל על ידי כלל הרופאים המרדימים במדינה. "

מי המועמדים לייעוץ הרדמה במרפאה קדם-ניתוחית?

"קבוצה אחת היא כל החולים שמקבלים הפניה לניתוח – בהדסה, או בכל בית חולים אחר – ומעדיפים לקבל את הייעוץ מגורם מוסמך במרכז הארץ. קבוצה נוספת היא חולים עם בעיה שדורשת ניתוח, המתלבטים בסוגיית ההרדמה לנוכח מחלות הרקע שהם סובלים מהם; עוד קבוצה היא נשים בהריון בסיכון, שרוצות להתייעץ לגבי זריקת האפידורל שלפני הלידה, או לגבי סוג ההרדמה אם צפוי ניתוח קיסרי; וקבוצה נוספת – נשים המועמדות לניתוח אסתטי הדורש הרדמה כללית. קבוצה נוספת הם ילדים שנדרשים לעבור ניתוח והוריהם דואגים מאוד ורוצים להבין הרבה יותר על הצפוי לילדם או ילדתם."

לרופא המרדים יש אפוא תפקיד קריטי בכל ניתוח. הוא למעשה הגורם הרפואי החשוב ביותר בכל ניתוח. הוא לא רק מרדים את החולה, אלא אחראי לשלומו במשך כל זמן הניתוח וכמובן לאחריו, בתהליך ההתאוששות. כדי להגיע מוכנים ככל האפשר לניתוח מומלץ מאוד לקבל ייעוץ הרדמה במרפאה קדם-ניתוחית, ולהגיע לניתוח עם כל המידע החיוני שיעזור לנו לעבור את הניתוח בשלום.

תמונת פספורט בני דרנגר

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם