הדסה אופטימל

הורמונים בגיל המעבר – כן או לא?

פרופ' אמנון בז'זינסקי מנהל שירות בריאות האישה, מתמחה בגיניקולוגיה, גיל המעבר ואמצעי מניעה

_______________________________________________________________________

"בדיקות סקר מנהלים" הוא השם הרווח לבדיקות סקר כלליות לאבחון, גילוי ומניעה של מחלות מסכנות חיים. אבל את הבדיקות התקופתיות כדאי שיעשו לא רק מנהלים, אלא כלל האוכלוסייה, ובתוכה גם נשים בכל גיל ובייחוד בגיל-המעבר

היום כבר ידוע ומוכח שנשים הן קבוצה בפני עצמה בכל תחום, וגם ברפואה. העולם צועד לכיוון הרפואה המגדרית כי מבינים שההתייחסות אליהן, מבחינת אבחון, מניעה וטיפול חייבת להיות שונה ולהביא בחשבון את המאפיינים הייחודיים של קבוצת אוכלוסייה זו.

אצל האישה למעשה יש חלוקה מאוד ברורה של התייחסות רפואית: גיל הפוריות, וגיל המעבר.

פרופסור אמנון בז'זינסקי, מנהל המרכז לבריאות האישה בהדסה עין כרם ומרכז בדיקות הסקר לנשים בגיל המעבר במרכז הרפואי "הדסה מדיקל" בירושלים, אומר כי בדיקות סקר אצל נשים בכלל ואצל נשים בגיל המעבר הן חשובות ואף קריטיות.

סקר מנהלים בגיל המעבר

אם כן מתי מומלץ לאישה ב"גיל-המעבר" לעשות בדיקות סקר, ולמה זה חשוב כל כך?

פרופ' בז'זינסקי: "טווח הגילים שמומלץ במיוחד לעשות בדיקות סקר הוא בין הגילים 45 ל-65. בעצם, מהפסקת הווסת. מדובר בקבוצת סיכון, כי ככל שהאישה מתבגרת, הסיכוי לתחלואה עולה. בנשים הדבר בולט יותר, כי סביב גיל המעבר והפסקת פעילות השחלות מתחילים תסמיני גיל המעבר, שנחלקים לשלוש קבוצות עיקריות:

הקבוצה הראשונה – התסמינים הוואזו-מוטוריים – גלי חום, הזעות לילה ודפיקות לב, וכן הפרעות בשינה, עם או בלי קשר לתסמינים אלה.

הקבוצה השנייה היא תסמינים שאנו מכנים 'כלליים': עייפות, חולשה, דכדוך.

והקבוצה השלישית היא תסמינים הקשורים בדרכי השתן והמין – יובש בנרתיק, כאבים בקיום יחסי מין וירידה בחשק המיני.

מגיל-המעבר הסיכוי של אישה לפתח מחלת לב עולה ובהמשך משתווה לסיכוי אצל גבר

"כ-60% מהנשים סובלות מתסמיני גיל המעבר," אומר פרופ' בז'זינסקי, "ונוסף על כך יש גם האצה של תהליכי מחלה, שגם היא תוצאה של הירידה בהורמון האסטרוגן. אחת התופעות המרכזיות של ירידת האסטרוגן היא ירידה בצפיפות העצם, מה שעלול לגרום לאוסטאופורוזיס – דלדול העצם – מחלה שמתבטאת בדרך כלל בשברים, בעיקר בעמוד השדרה ובצוואר הירך.

תוצאה נוספת של הירידה באסטרוגן היא עלייה בסיכוי לתחלואת לב. עד גיל המעבר, השכיחות של מחלות לב כליליות (טרשת עורקים, התקפי לב וכו') גדולה יותר בקרב גברים, אבל מגיל המעבר השכיחות בקרב נשים עולה ואחרי גיל 65 היא אף משתווה!

ההורמון הטוב

פרופ' בז'זינסקי אומר כי האסטרוגן משפיע לטובה על כל המדדים בגוף האישה, ובכלל זה גם על פרופיל השומנים בדם (הכולסטרול). כשרמות האסטרוגן יורדות – פרופיל השומנים משתנה לרעה, וזה עלול לגרום לעלייה בסיכון למחלות לב ולטרשת עורקים.

והנה עובדה שאולי לא ידעתן: יש מחקרים שמראים שהירידה באסטרוגן קשורה להאצת תהליכים קוגניטיביים ולפיתוח מחלות כמו אלצהיימר, דמנציה וכיוצא באלה.

האם להורמונים יש תופעות לוואי או 'חסרונות'?

פרופ' בז'זינסקי: "בשנות ה-80 המליצו לכל אישה בגיל-המעבר לקחת הורמונים. עם הזמן התפרסמו מחקרים שהראו כי ההורמונים יכולים גם לגרום בנשים מסוימות נזקים, ויש להם גם חסרונות בצד היתרונות, למשל דימומים, גודש בשדיים, וגם סיכונים של ממש – עלייה בסיכון לקרישיות יתר שיכולה להיות מסוכנת ואפילו עלייה בסיכון לסרטן השד."

אז איך מחליטים אם לקחת הורמונים ומהם היתרונות העיקריים שלהם?

פרופ' בז'זינסקי

פרופ' בז'זינסקי: "היום ההמלצה היא 'כל מקרה לגופו'. יש להורמונים יתרונות רבים: ירידה בסיכוי למחלות לב ולדלדול העצם, השפעה מיטיבה על תסמינים כלליים כמו דכדוך ועייפות, וכמובן פתרון משנה חיים למי שסובלת מתופעות שפוגעות באיכות החיים שלה, כמו גלי חום, הפרעות שינה חמורות וכל מה שמנינו כאן. ואומרים אפילו שההורמונים טובים לעור הגוף ולעור הפנים."

למרות היתרונות העצומים והמוכחים של ההורמונים במניעת תסמינים ומחלות – רק 15% מהנשים בוחרות בטיפול הורמונלי!

המחקרים של העת האחרונה מראים אפוא שהיתרונות בנטילת הורמונים עולים על החסרונות, ובכל זאת – רק 15% מהנשים נוטלות הורמונים. זה נתון מדהים על רקע כל המצוין לעיל. איך זה ייתכן?

פרופ' בז'זינסקי: "כחבר באגודה הישראלית לגיל המעבר, אני יודע שהרוב המכריע של הנשים לא לוקחות הורמונים, למרות היתרונות העצומים והמוכחים שלהם, כי הן…מפחדות. הן חוששות מהקשר בין ההורמונים לסרטן, חוששות מתופעות לוואי, ועוד סיבות. רק כדי לסבר את האוזן: הסיכון לסרטן השד בקרב נשים שלוקחות הורמונים יותר מחמש שנים הוא פי 1.3, ולשם ההשוואה – הסיכון למעשנים ללקות בסרטן ריאות הוא פי 26 !"

מי שמאמינה לא מפחדת

פרופ' בז'זינסקי אומר כי הקהילה הרפואית עושה מאמצים להעלות את המודעות ליתרונות ההורמונים לנשים בגיל המעבר, גם באופן פרטני למטופלות וגם באמצעים אחרים, כמו כנסים וכדומה. ועם זאת, למי שבכל זאת לא מעוניינת לקחת הורמונים, יש גם טיפולים חלופיים, ואלה נחלקים לשניים:

האחד – טיפולים תרופתיים לא הורמונליים – בעיקר התרופות האנטי-דיכאוניות מקבוצת SSRI, שמשפיעות לטובה על מצב הרוח ובמקרים מסוימים גם על תופעת גלי החום.

הטיפול החלופי השני הוא הטיפול הטבעי – תכשירים שנבדקו ובהם למשל אסטרוגנים צמחיים, כמו סויה או כדורים שהם מיצוי של הצמח "קוהוש שחור".

בקבוצה זו נכלל גם הדיקור הסיני  שגם הוא הוכח כיעיל בטיפול בתסמיני גיל המעבר.

פרופ' בז'זינסקי מציין כי יש גם עדויות לכך שטיפול פסיכולוגי שנקרא CBT עוזר לטיפול בתסמינים, אבל כמובן הוא פחות יעיל מטיפול הורמונלי.

 

 

פרופ' בז'זינסקי מרכז בהדסה מדיקל את כל הבדיקות החשובות לנשים בגיל המעבר, וממליץ לאישה בטווח הגילים של 45 עד 65 לחזור על הבדיקות בכל שנתיים (אלא אם כן יש גורמי סיכון ברקע ואז יש היבדק אחת לשנה). הבדיקות כוללות:

בדיקה גופנית כולל לחץ דם.

בדיקת דם (ספירה, ביוכימיה) ופרופיל הורמונלי (כולל תפקוד בלוטת התריס).

בדיקה גינקולוגית + בדיקת PAP – לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם.

ממוגרפיה.

בדיקת צפיפות עצם.

תרשים פעילות הלב ECG, ומבחן מאמץ.

למעשה בארבע שעות תוכלי לקבל תמונת מצב מקיפה של גופך ובריאותך, לקבל המלצות והנחיות ממיטב המומחים, ולחזור לשגרת יומך רגועה, עד לבדיקה התקופתית הבאה.

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם