הדסה אופטימל

מהי היסטרוסקופיה וכיצד היא יכולה לעזור לך?

ד"ר יובל לביא, מנהל היחידה לאורוגינקולוגיה

אם בעבר בדיקות תוך רחמיות וניתוחים בחלל הרחם הצריכו תהליך פולשני הדורש הרדמה ואשפוז, היום המצב שונה תודות לבדיקת ההיסטרוסקופיה. הקידמה הטכנולוגית מאפשרת לנשים רבות לעבור בדיקות וטיפולים ניתוחיים בביקור שיגרתי אצל רופא הנשים וחוזרות לשגרת חייהן מיד בתום ההליך. אז מהי אם כן אותה בדיקה שהפכה את החיים ליותר קלים עבור אותן נשים? כיצד היא מבוצעת ומהן שני הסוגים של אותה הבדיקה שחשוב שתכירו?

היסטרוסקופיה

על ההיסטרוסקופיה

היסטרוסקופיה היא בדיקה גניקולוגית של הרחם, המבוצעת ע"י רופא נשים, ובה מוחדר מכשיר אופטי דרך הנרתיק וצוואר הרחם – ההיסטרוסקופ, הבדיקה מבוצעת ללא הרדמה ואין צורך בהכנה מוקדמת.  ההיסטרוסקופ מחובר למצלמה המשדרת למסך הוידאו דרכו יכול לצפות בקלות הרופא, ביחד עם המטופלת, בחלל הרחם. ניתן לראות בזמן אמת את פנים הרחם, את רירית הרחם, פתחי החצוצרות ותעלת צוואר הרחם. חשיבות הבדיקה היא באבחון מבנה הרחם והחלל לצורך זיהוי ממצאים לא תקינים כגון שרירנים, פוליפים, שאריות שלייה שנותרו לאחר לידה או גרידה ועלולות לגרום לסיבוכים, מומי רחם כגון רחם מחיצתי או דו קרני או אף הידבקויות של הרחם העלולות גם הן להתפתח, להסתבך ואף להקשות בכניסה להריון. קיימות שתי סוגי בדיקות – היסטרוסקופיה אבחנתית והיסטרוסקופיה ניתוחית.

היסטרוסקופיה אבחנתית

קיימות מספר סיבות לביצוע היסטרוסקופיה אבחנתית, אשר כשמה כן היא – לבדוק ולאבחן את מקור הבעיה. חלק מן הסיבות יכולות להיות דימום ווסתי מוגבר עליו תתלונן המטופלת, במקרים בהם סובלת המטופלת מהפלות חוזרות ונשנות, אי פיריון, חשד למבנה לא תקין של הרחם, או במקרים בהם מזהה הרופא ממצא בחלל הרחם בעקבות בדיקת אולטראסאונד או צילום רחם ועליו לבדוק זאת לעומק.

במקרים כאלו יחליט רופא הנשים על בדיקת היסטרוסקופיה אבחנתית אשר אורכת לא יותר ממספר דקות ספורות ואינה כרוכה כאמור בשום הליך של הרדמה או אשפוז.

היסטרוסקופיה ניתוחית

במקרים בהם התגלה ממצא בחלל הרחם, בחצוצרות, או באזור צוואר הרחם והדבר מחייב הליך טיפולי נוסף אז תבוצע היסטרוסקופיה ניתוחית. בדיקה זו מאפשרת למעשה לבצע ניתוח תוך כדי הרחבת צואר הרחם והחדרת ההיסטרוסקופ והיא כרוכה בהרדמה כללית ואשפוז של כמה שעות בודדות. הליך כזה יבוצע בד"כ בשבוע הראשון שלאחר סיום הדימום הוסתי לפני מועד הביוץ.

היסטרוסקופיה ניתוחית מאפשרת לרופא לנתח ולטפל במצבים הבאים:

  • כריתת פוליפים תוך רחמיים
  • כריתת שרירנים הבולטים לתוך חלל הרחם
  • תיקון מומים מבניים של הרחם
  • קילוף של רירית הרחם
  • הפרדת הידבקויות תוך רחמיות
  • ביצוע ביופסיה מרירית הרחם
  • טיפול בשארית תוך רחמית
  • הוצאת התקן תוך רחמי
  • צריבת רירית הרחם לטיפול בדמם פתולוגי

למי מיועדת הבדיקה?

למי מיועדת הבדיקה?

תחום רפואת הנשים ההולך ומתפתח יחד עם המכשור המתקדם מאפשר אם כן לנשים רבות לבצע בדיקה זו בקלות ובמהירות לאבחון וזיהוי גורמי הבעיה ממנה הן סובלות. נשים אשר חוות קשיים בכניסה להיריון, למשל, או נשים הסובלות מדימומים לא סדירים או מהפלות חוזרות. נשים הנמצאות לפני פרוצדורות פולשניות, כמו ניתוח ברחם, המצריכות אבחון מוקדם. נשים אשר עברו בדיקת אולטראסאונד או צילום רחם והממצאים מחייבים בדיקה מעמיקה יותר שתעניק עוד פרספקטיבה על מצבן הרפואי. נשים הזקוקות לטיפול הורמונלי במקרים בהם כדאי לאבחן תחילה את מצב חלל הרחם.

במקרים כאלו, ההמלצה היא לגשת לרופא הנשים ולהתייעץ בדבר בדיקת היסטרוסקופיה. בריאות איתנה!

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם