הדסה אופטימל

מהפכה בגישה לסרטן הערמונית – אבחון וטיפול זעיר פולשני

אחד מכל שישה גברים יחלו בסרטן הערמונית.

בהדסה אימצו טכנולוגיות חדשניות – והתוצאות יוצאות מן הכלל

אחד מכל שישה גברים עשוי להיות מאובחן במהלך חייו בסרטן הערמונית. בעוד ב-80% מאוכלוסיית הגברים מעל גיל 80 ישנו מוקד של סרטן הערמונית שלא ישפיע על אורך החיים, יש מקרים שבהם הגידול אגרסיבי – ואבחון וטיפול מוקדם יצילו חיים.

במחלקה האורולוגית בבית החולים הדסה מבצעים ניתוחים לפרוסקופיים ורובוטיים (מערכת דה-וינצ׳י) לניתוחי הערמונית, הכליה וכיס השתן ופעולות מתקדמות כביופסיות פיוז׳ן והרס גידולים מקומי בערמונית בננו-נייף.

בטכנולוגיה החדשה (ביופסיית פיוז׳ן)  בונים הולוגרמה של הערמונית על פי  סריקת ה-MRI  של המטופל ומבצעים ביופסיה שבה המחט מנווטת ישירות לאזורים החשודים – דבר שיוצר מהפכה באחוז האבחון. לאחר הפעולה שאורכת כחצי שעה מבוצעת התאוששות קצרה והמטופל משוחרר לביתו.

בדיקות הסקר הנפוצות לאבחון סרטן הערמונית כוללות בדיקה גופנית ובדיקת דם ל-PSA –  חומר שמפרישה הערמונית.

עד כה בעת חשד למחלה נעשתה למטופל ביופסיית ערמונית 'עיוורת' דרך פי הטבעת, שכללה 12 גלילי רקמה לפי טמפלייט קבוע. חסרונה העיקרי של בדיקה זו היא שלעיתים פעם אחר פעם לא מצליחים לאתר אם יש גידול, מאחר שאין אפשרות לראות את הגידול. עם ההתפתחות והזמינות של סריקות ה-MRI  אפשר כיום לראות את המקומות החשודים בדיוק של 93%. בטכנולוגיה החדשה שמיושמת בהדסה בונים הולוגרמה של הערמונית על פי  סריקת ה-MRI  של המטופל (הדבר נעשה בשת״פ עם ד״ר נעמה לב-כהן ממכון הדימות) ומבצעים ביופסיה מוצמדת, שבה המחט מנווטת ישירות לאזורים החשודים.

הפעולה נעשית בהרדמה קצרה ואיננה כואבת. הדגימות נלקחות מאזור הפרינאום (העור שמאחורי שק האשכים) ולא דרך פי הטבעת ובכך פוחתים מאוד סיכויי הזיהום לאחר ביופסיה. יתרון נוסף בגישה זו הוא האפשרות להגיע לכל חלקי הערמונית, דבר שלא מתאפשר בביופסיה רגילה. רמת הדיוק והאבחנה משתפרות מאוד – עד 30% יותר.

 

טיפול בסרטן ערמונית

פריצת דרך בטיפול המקומי – טכנולוגיית  Nano-Knife

תחום נוסף וחדשני שהוסיפו בהדסה הוא טיפול מקומי בטכנולוגיית Nano-Knife.

הטיפול הוא חדשני ונועד להרוס גידול מוקדי בערמונית  ולהותיר את הערמונית במקומה. הטיפול מבוסס על עיקרון של מעבר זרם חשמלי עוצמתי בין אלקטרודות המוחדרות מהעור וגורמות לחורים זעירים בדופנות התאים ולמעשה להשמדה עצמית של הגידול. יתרונה של השיטה על פני שיטות מקומיות אחרות היא שאינה כוללת חום או קור ובכך מפחיתה את הסיכוי לנזק למבנים סמוכים כמו צינור השתן, הרקטום והעצבים. הטיפול אורך כשעה והמטופל משתחרר הביתה באותו היום. הטיפול מתאים למטופלים שעברו ביופסיה ממפה של הערמונית ואובחן אצלם גידול מוקדי בלבד בדרגה בינונית, ובמקרים שהמטופל אינו מעוניין בטיפול הסטנדרטי המקובל (כריתה רובוטית רדיקלית או הקרנה+הורמונים). אוכלוסייה אחרת שמועמדת לטיפול היא מטופלים שעברו בעבר טיפול קרינתי וסובלים מחזרת מחלה מוקדית בערמונית. במקרה זה מדובר בטיפול הצלה אשר נותן מענה קו שני ומציל חיים.

הטיפולים מוצעים בהדסה הן באופן פרטי ולראשונה בישראל גם באופן ציבורי.

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם