הדסה אופטימל

מעשנים? עברתם את גיל 50?

בדיקת סקר לגילוי מוקדם מסייעת בהפחתת התמותה מסרטן ריאה!

סרטן הריאה הוא המחלה הממארת השנייה הכי נפוצה הן בקרב גברים והן בקרב נשים. זהו הסרטן הגורם לכ-25% מכל מקרי המוות מסרטן. במדינת ישראל מאובחנים בכל כשנה כ-2300 חולים חדשים בסרטן הריאה וכ-1750 מתים מהמחלה. גורם הסיכון המשמעותי ביותר לפתח ממאירות ראשונית של הריאה הוא עישון, ויש יחס ישר בין החשיפה לעשן לסיכוי לחלות במחלה. הביטויים הקליניים הראשונים של סרטן הריאה עשויים להיות שיעול טורדני או שיעול דמי, קוצר נשימה, כאבים בעצמות וכאבי ראש ובלבול כביטוי לגרורות בעצמות ובמוח. למרבה הצער ביטויים אלה מעידים לרוב על מחלה בשלב מתקדם מאוד, כשכבר אי אפשר לרפא אותה גם בטיפולים המתקדמים ביותר.

שלבים 1 ו-2 של סרטן ריאה מעידים על פי רוב על גידול הממוקד בריאה שאפשר להסירו בניתוח. לעומתם, שלב 3 מעיד על מחלה מפושטת מקומית ומצריך טיפול בין תחומי משולב (כימותרפיה + קרינה ולעיתים אף ניתוח). שלב 4 – השלב האחרון של המחלה וגם החמור ביותר – מעיד על מחלה גרורתית המצריכה לרוב טיפול כימותרפי.

סרטן ריאות

בדיקת סקר מפחיתה תמותה ב-26%!

מחקר גדול שפורסם לאחרונה מוכיח כי בדיקת סקר לסרטן ריאה הובילה לעלייה דרמטית במספר החולים המאובחנים עם מחלה בשלב מוקדם. בעקבות זאת חולים אלה נותחו והתמותה מסרטן הריאה ירדה אצלם בשיעור של כ -26%!

ד"ר אורי ולד, מנתח חזה בכיר במחלקה לניתוחי לב וחזה בהדסה עין כרם, נמנה עם צוות הרופאים של הדסה מדיקל ואומר כי בדיקות הסקר הן קריטיות לגילוי סרטן ריאה בשלב מוקדם, שבו כאמור עוד אפשר לרפא את המחלה ולהציל את חיי החולה. "מי שבקבוצת הסיכון – כלומר מעל גיל 50 שעישן יותר מ-20 שנות קופסה (קופסה ביום במשך 20 שנה), מומלץ שישקול לבוא ולהיבדק. "יש לזה משמעות מצילת חיים," הוא מסביר. הבדיקה היא סריקה ממוחשבת (CT) של החזה במינון קרינה נמוך, ובעקבותיה מתאפשר גילוי מוקדם של המחלה. לדברי ד"ר ולד, ”ניתוח בשלב מחלה מוקדם זהו הטיפול היחיד שיכול לאפשר הסרה מלאה של הגידול ואגן הניקוז הלימפתי שלו ולמעשה לרפא את החולה."

"הניתוחים הללו מבוצעים היום בגישה זעיר-פולשנית דרך חתך יחיד, שיעורי ההצלחה שלהם גבוהים (יותר מ-90%) ושיעורי התחלואה והתמותה שקשורים בהם נמוכים. בנוסף  ההחלמה מניתוחי ריאה זעיר פולשניים קצרה יותר וקלה יותר מניתוחים אחרים. לחולים במחלה מתקדמת ניתן טיפול שברוב המכריע של המקרים אינו כולל ניתוח."

"מכל הטיפולים המוצעים כיום לסרטן הריאה, ניתוח לכריתת הגידול בשלב מחלה מוקדם הוא הטיפול הטוב ביותר במחלה"

בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה באפשרויות הטיפול בסרטן הריאה וכיום נהוג לאפיין את הגידול באופן ביולוגי ואימונולוגי לפני החלטה על הטיפול התרופתי המתאים. במקרים מסוימים משלבים גם הקרנה בתוכנית הטיפולית.

"המגמה כיום היא להתאים את הטיפול באופן אישי לכל מטופל לפי אופי המחלה שלו ומצבו הרפואי הכללי," אומר ד"ר ולד. "עם זאת, כפי שאמרתי, על אף ההתקדמות בחקר המחלה ובהבנתה ובטיפולים המוצעים לחולי סרטן ריאה, ריפוי יושג כמעט אך ורק בעזרת ניתוח למחלה בשלב מוקדם – ואת זה אפשר לגלות בבדיקת סקר."

מעט נתונים: ההישרדות ל-5 שנים של כלל החולים המאובחנים בסרטן הריאה לא עולה על 20% ובחלוקה לפי שלב מחלה ניתן לומר כי בקרב חולים המאובחנים בשלב 1 משך ההישרדות ל-5 שנים הוא סביב 80%, בשלב 2 כ-55%, בשלב 3 כ-25% ואילו בשלב 4 כ-  5% בלבד. "רק כ-20% מכלל מקרי סרטן הריאה מתגלים בשלב מחלה מוקדם, כשעוד אפשר להציל את החולה בעזרת ניתוח," אומר ד"ר ולד.

סרטן הריאה הוא אפוא ממאירות נפוצה ואגרסיבית. עישון הוא גורם סיכון משמעותי ביותר להתפתחות המחלה וגמילה מעישון חשובה במניעת המחלה. על כן מי שמאחוריו שנות עישון רבות – מומלץ שישקול להיבדק בבדיקת סקר לאבחון מוקדם של המחלה.

"גילוי מוקדם של המחלה בבדיקות סקר וטיפול ניתוחי הם המפתח להישרדות ארוכת טווח," מסכם ד"ר ולד.

סרטן הריאות

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם