הדסה אופטימל

מפרקים בהתאמה אישית

תחום רפואת הברכיים והירכיים התפתח מאוד ובעת האחרונה התפרסמו מחקרים פורצי דרך בנושא ושיטות טיפול חדשניות ומותאמות אישית

פגיעות ברכיים וירכיים הן מהפגיעות האורתופדיות השכיחות ביותר. הברך והירך הם מפרקים גדולים, ומועדים לפגיעות רבות עקב היותם ציר תנועה מרכזי. הפגיעות יכולות לנבוע מחבלה, תנועה סיבובית, עומס יתר או ניוון. פגיעות נפוצות של מפרק הירך הן קרע של הלברום, דלקות גידים סביב הירך (יותר בנשים), מתיחה/קרע של גידים ושרירים סביב הירך (ספורטאים) ושחיקה של המפרק. הפגיעות הנפוצות בברך הן קרע במיניסקוס, שחיקה של חלקי עצם או סחוס, דלקות בגידים סביב הברך וחוסר יציבות או קשיים בהליכה בגלל רצועה קרועה.

ב"הדסה מדיקל", השלוחה של המרכז הרפואי הדסה במרכז הארץ, מטפלים רופאי הדסה במצבים בריאותיים שונים ובהם בבעיות אורתופדיות. המנתחים הבכירים במחלקה האורתופדית בהדסה מטפלים בחולים בהדסה מדיקל ברמת גן ובירושלים לפי התמחותם. בין אלה רופאים המטפלים בבעיות ירך וברך דוגמת פרופסור יואב מתן, מנהל המחלקה בהדסה הר הצופים, המומחה להחלפות מפרקי ברך וירך ראשוניות וניתוחים שניוניים (רביזיות) מסובכים, פרופסור דוד סגל, מנהל המחלקה לשעבר, המומחה בהחלפות מפרקים ושברים מסובכים, ד"ר ולדימיר גולדמן, מומחה לתיקוני עיוותים בגפיים, חלקם גם כטיפול בשחיקת סחוס בצעירים, וד"ר איתי פרץ המומחה להחלפות מפרקי ברך וירך, רפואת ספורט (ארתרוסקופיות מפרק ירך לתיקון קרע לברום וקרעים בגידים מסביב למפרק הירך בעיקר בנשים) והזרקות ביולוגיות כטיפול לשחיקת סחוס בצעירים, ודלקות גידים כרוניות.

ד"ר איתי פרץ, מה ייחודי באבחון ובטיפול בפגיעות ברכיים וירכיים בהדסה?

פרץ - אורתופדיה

ד"ר פרץ: "ראשית חשוב להגיד שהמטרה המשותפת לכל הפרוצדורות הנ"ל היא הפחתת כאב ושיפור איכות החיים. מעבר לכך המטרה היא מניעת נזק עתידי, שיגבר ויילך אם לא נטפל בבעיה ונזניח אותה. לרוב, באבחנות אלו, הכאב לא יעבור מעצמו והבעיה הרפואית עלולה להחמיר ולגרום לחולה נזקים רפואיים כבדים יותר. יש מגוון של בעיות שאנחנו מטפלים בהן, והעיקריות שבהן – פציעות ספורט של מפרקי הירך, קרעים בלברום, קרעים בגידים ובשרירים ושחיקה של מפרקי הברך והירך."

"מלבד הטיפולים המוכרים ישנם טיפולים חדשניים, ואחדים מהם אף נחשבים עדיין ניסיוניים, ובהם אנו מטפלים בברכיים ובירכיים, אחד מהם הוא הזרקות ביולוגיות. בהזרקות ביולוגיות אנו לוקחים דם מהמטופל, מבצעים בדם פעולות מסוימות, ולבסוף נשאר חומר שכולו מהמטופל עצמו. בחומר זה יש אחוז גבוה של נוגדי דלקת וגורמי גדילה מהגוף של המטופל. את החומר המרוכז בנוגדי דלקת וגורמי גדילה אנו מזריקים לאזור הפגוע. כמובן, כמו כל טיפול, לא תמיד יש הצלחה ולא לכולם זה מתאים. הטיפול הזה מתאים לשחיקת מפרקי ברך וירך בצעירים ולדלקות גידים כרוניות."

מהי גישה מותאמת אישית בהחלפת מפרק ירך בהדסה?

ד"ר פרץ: "בהחלפת מפרקי ברך וירך בית החולים הדסה הוא ייחודי ומוביל, כמו בתחומים רפואיים רבים אחרים. היחידה להחלפות מפרקים בהדסה, בניהולם של פרופסור ליברגל ופרופסור מתן, היא היחידה עם הנסיון העשיר ביותר בישראל בתחום זה. העבודה מתבצעת בצוותים של שני מנתחים בכירים. לעניות דעתי, זהו המקום היחיד בישראל שעובד עם שני מנתחים בכירים בכל ניתוח החלפת מפרק. יתרון נוסף הוא שאנו מטפלים במה שנקרא 'גישה מותאמת אישית'. הבחירה בגישה הניתוחית היא לא שרירותית, גישה קדמית, אחורית או צדית. לכל גישה יש יתרונות וחסרונות ואנו מנסים להתאים את הגישה לחולה, כדי להפחית את שיעור הסיבוכים, להגדיל את שיעור ההצלחה ולקצר את זמן ההתאוששות. אנחנו יושבים עם החולה ומקבלים תמונה מקיפה: הגיל שלו, המשקל, מחלות רקע אם יש, צפיפות העצם, צורת העצם לפי צילום ועוד מדדים שמאפשרים לנו כרופאים להתאים את גישת הטיפול לפרופיל הרפואי והפיזיולוגי שלו. כי הרי להחליף מפרק ירך לאישה בת 80 בעלת צפיפות עצם נמוכה זה לא כמו להחליף מפרק ירך לגבר בן 55 בעל צפיפות עצם גבוהה. לאחר שסיכמנו את כל הנתונים אנחנו יושבים עם החולה, מראים לו את היתרונות והחסרונות של כל גישה לגביו, מכניסים את הרצון שלו למערכת השיקולים ומחליטים יחד על הגישה שמתאימה לו ביותר. זה מה שעומד מאוחורי הגישה המותאמת האישית בהחלפת מפרק ירך בהדסה."

אורתופדיה - החלפת ברך

מדוע נשים סובלות מכאבים בצד הירך ומה הפתרונות לבעיה זו?

"נשים רבות בין הגילים 40 ל-70 מתחילות לסבול מכאבים בצדי הירך. כאב זה גורם לקושי בהליכה, בעליית מדרגות ובשינה על הצד. בהדסה אנחנו חוקרים את התופעה הזאת ואחת ההשערות המרכזיות היא שבגילים אלה מתחוללים שינויים הורמונליים שמחלישים את האזור הזה וגורמים לקרעים קטנים בגידים. כאשר אישה מתלוננת על כאבים באזור, אנו שואלים על ההיסטוריה של המחלה, ועושים בדיקה גופנית, צילום ולעיתים גם בדיקת אם.אר.איי מיוחדת לאבחון דלקות וקרעים באזור. יש מגוון פתרונות לכאבים אלה – פיזיותרפיה, תרופות נוגדות דלקת, זריקות. במקרים מורכבים, כשהטיפול השמרני אינו עוזר והמטופלת ממשיכה לסבול מכאבים, אפשר לבצע ניתוח זעיר-פולשני (ארתרורסקופי), שבו מכניסים מצלמה דרך חור קטן ומתקנים את הקרע."

למי מומלץ לבוא לאבחון וייעוץ אורתופדי בהדסה מדיקל?

"לכל מי שיש כאב טורדני במערכת השריר והשלד והוא לא עובר בתוך זמן סביר. הכאבים יכולים להיות כאלה המקשים על המטופל לעשות פעילות יום-יומית או ספורטיבית, כאבים במנוחה או בשינה. על פי רוב מוטב לקבל אבחון מוקדם של הבעיה, וכמובן שעל החולה להפעיל שיקול דעת."

 

 

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם