הדסה אופטימל

מתמודדים עם מעי דלקתי? ייתכן ואתם סובלים מרמת סטרס גבוהה

פרופ'  ערן ישראלי –  מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות הכבד
המרכז הרפואי הדסה, האוניברסיטה העברית.

מחלות המעי הדלקתיות הינן מחלות כרוניות המפחיתות משמעותית את איכות החיים של החולה ומלוות בכאבים רבים. באיזה אופן הן מושפעות מרמת הסטרס וכיצד תוכלו להתמודד עם המחלה ולשפר את איכות החיים שמגיעה לכם? כל המידע לפניכם.

מהי מחלת מעי דלקתית?

מחלות מעי דלקתיות הכוללות את מחלת הקרוהן ומחלת הקוליטיס הכיבית, הן מחלות כרוניות, המתבטאות בהתפרצויות של התקפים. התקפים אלו כוללים תסמינים כגון:  שלשול, דמם ביציאה, כאבי בטן, תחושת דחיפות בהגעה לשירותים, חולשה, כאבי פרקים ועוד. מועדי ההתפרצות של המחלה אינם ניתנים לצפייה מראש, אך לרוב ניתן לשלוט בהתלקחויות אלו באמצעות טיפולים תרופתיים.

מתמודדים עם מעי דלקתי? ייתכן ואתם סובלים מרמת סטרס גבוהה

מתי מתפרצת המחלה ומהי הגישה הטיפולית המומלצת?

מחלות המעי הדלקתיות מופיעות לרוב בגיל צעיר יחסית, 15-30, דהיינו בתקופה קריטית מבחינת ההתבססות האישית, הזוגית, המשפחתית והתעסוקתית. על כן, הגישה הטיפולית החדשה הינה גישה הוליסטית המשלבת כמה אספקטים טיפוליים כגון: תזונה, תרופות, פסיכולוגיה ועוד. כיום, זהו הטיפול המתקדם ביותר במחלות כרוניות בכלל ובמחלות מעי דלקתיות בפרט. הגישה ההוליסטית עשויה לעזור למטופל להגיע למיצוי מלא של איכות חייו תוך העדר מגבלות בחיי היומיום. גישה טיפולית כזו דורשת הבנה – הן של הבסיס הביולוגי/רפואי של המחלה והן של ההתמודדות הנפשית עמה.

להבין את המחלה על מנת להתמודד עימה

על פי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, לא די בטיפול להפחתת הפעילות הדלקתית רק בעת ההתקפים. אמנם מדובר בטיפול המסייע בהפחתת התסמינים המופיעים אצל המטופל באותה עת (למשל הפסקת השלשול וכאבי הבטן) אך עם הזמן ריבוי של התקפים דלקתיים עלול לגרום ליצירת נזק מבני במעי. דוגמאות לנזק מבני במחלת קרוהן כוללות: הצטלקויות בדופן המעי הגורמות להיצרות החלל ולחסימה, יצירה של פיסטולות (חיבור הנוצר בין לולאות מעי או בין לולאת מעי ומבנה סמוך כגון שלפוחית השתן או דופן הבטן), ויצירת מורסות בתוך חלל הבטן. נזק מבני בקוליטיס כיבית יכול להתבטא באיבוד הקפלים של דופן המעי הגס וירידה בתפקודו הכולל ספיגת מים ומלחים.

לאור האמור לעיל, בעשור האחרון ניתן דגש רב לטיפול מניעתי מוקדם (“Hit Hard and Early”). טיפול זה הינו בעל פוטנציאל למנוע את הנזק המבני המצטבר במעי. באופן מעשי, מטרת הטיפול אינה רק לשפר את התסמינים אלא גם להשיג הפוגה מלאה, הכוללת: נורמליזציה של מדדי דלקת מעבדתיים (כדוגמת CRP בדם או Calprotectin בצואה), ואף היעלמות הדלקת ברירית המעי הנצפית בבדיקת קולונוסקופיה (mucosal healing). הפוגה מלאה ניתנת להשגה על ידי שילוב של טיפולים תרופתיים הכוללים תרופות ביולוגיות.

ברור מאליו שלא כל המטופלים יכולים להשיג הפוגה מלאה ומצד שני, לא כל המטופלים זקוקים לטיפול משולב מוקדם במהלך המחלה. כיום נערכים מחקרים רבים במטרה לאתר מדדים, שיכולים לנבא איזה מטופל זקוק לטיפול מניעתי מוקדם על מנת למנוע נזק מבני למעי.

הבנת הבסיס הביולוגי המתואר לעיל נדרשת על מנת שהמטופל יסכים לקבל טיפול תרופתי מניעתי (גם אם יש בו פוטנציאל לתופעות לוואי), לאורך זמן ובהיענות מלאה. הדבר אינו מובן מאליו, שכן מדובר בטיפול שניתן בשלב בו החולה אינו חש כלל בתסמיני המחלה.

מתמודדים עם מעי דלקתי?

הקשר ההדדי בין המחלה לסטרס

האופי ההתקפי של המחלה, כאשר ההתקפים אינם ניתנים לצפייה מראש, כמו גם מהות התסמינים, עלולים לגרום למצב לחץ נפשי ואף למגבלות תפקודיות. לדוגמה, תחושת לחץ תכופה לפעולת מעיים עלולה לגרום למטופל להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית, או  אף להימנע מלצאת מהבית. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על כך, שחולים עם מחלת מעי דלקתית פעילה מדווחים על סטרס נפשי בשכיחות ובחומרה רבה יותר לעומת האוכלוסייה הכללית.

הסטרס הנפשי כשלעצמו עלול לגרום לתסמינים הדומים לאלו המופיעים בהתפרצות המחלה, כגון: נפיחות בבטן, תחושת לחץ בהגעה לשירותים, דופק מואץ וחולשה. במצב כזה עלול להיווצר מעגל סגור, שבו תסמיני המחלה גורמים לסטרס נפשי, אשר הוא בעצמו מחמיר את התסמינים.

המפתח לאיכות חיים טובה

הבנת המחלה והתנאים הביולוגיים מסייעת בתהליכי ההבראה שלה. שיטות חדשות מאפשרות להשיג תוצאות טובות ושיפור מיידי של איכות החיים תוך הסרת המגבלות הכרוכות במחלה. התהליך הטיפולי כולל:

  • ליווי צוות רב תחומי המסוגל לתת מענה הוליסטי למחלה באספקטים השונים של הטיפול (תרופתי/תזונתי/כירורגי).
  • הבנת הבסיס הביולוגי/רפואי של המחלה יעזור למטופל להבין את חשיבות ההתמדה בטיפול (עם דגש על טיפול מניעתי מוקדם במטופלים ספציפיים,  גם אם בעת הטיפול הם לא סובלים מתסמינים).
  • הבסיס להתמודדות יעילה עם הסטרס הנפשי הנובע מהמחלה כולל: תקשורת יעילה עם הצוות המטפל, זמינות גבוהה ורצף טיפולי.
  • רכישת ידע על המחלה ותסמיניה, וכן היכרות של המצבים האינדיבידואליים הגורמים לסטרס נפשי, עשויות להביא לתחושת שליטה ולהפחתה של הסטרס.

במרכז הרפואי בהדסה מדיקל  רמת גן תוכלו למצוא מענה, ליווי וייעוץ ממיטב המומחים בתחום מחלות המעי. צוות המומחים שלנו, במסגרת שירותי הרפואה הפרטית (שר"פ) של המרכז, מלווה מטופלים המתמודדים עם מחלות המעי ומעניק להם את הייעוץ הנדרש על מנת להגיע להפוגה של המחלה ושיפור איכות חייהם תוך מתן פתרונות קבועים. במסגרת המרכז הרפואי ניתנים שירותים שונים התומכים בתהליכי הריפוי כגון תזונה שמהווה נדבך מהותי בתהליך. למידע וקביעת תור ניתן לפנות אלינו ב-3811*

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם