הדסה אופטימל

סובלת מבעיות ברצפת האגן? פנייה לאבחון יכולה לשנות לך את החיים

ד"ר דוד שויקי, מנהל היחידה לכירורגיה של האגן ואורוגינקולוגיה במחלקת נשים ויולדות של בית החולים הדסה עין כרם

כ-50% מהנשים בכל הגילים יתלוננו במהלך חייהן על בעיות ברצפת האגן. אז איך מאבחנים ומה הטיפול בתופעה המטרידה?

האורוגינקולוגיה היא תחום-התמחות ברפואת נשים, שהתפתח בעקבות הצורך לטפל בנשים הסובלות מהפרעה בתפקוד איברי האגן של האישה בידי מומחה אחד, שיכול לתת פתרון כולל לבעיות המתעוררות ברצפת האגן, במערכת השתן, במערכת הרבייה ובמערכת העיכול. תחום זה מחייב חשיבה כוללת והסתכלות רב-מערכתית ולכן דורש אבחון מקצועי הכולל הבנה באנטומיה ובתפקוד ההדדי של איברי האגן.

דר דוד שויקי

כ-50% מהנשים עלולות לסבול במהלך חייהן מבעיות של רצפת האגן, ובהן דליפת שתן, צניחת רחם, צניחת נרתיק, הפרעות בתפקוד הנרתיק, תחושת דחיפות ותכיפות במתן שתן, אצירת שתן, הפרעה ביציאות ועוד.

"אלה הן תופעות ייחודיות לנשים מבחינת האבחנה וצורות הטיפול," אומר ד"ר שויקי. "בשנים האחרונות התפתחו טכניקות טיפוליות רבות, המיועדות להתאים לנשים בגילים שונים שרוצות להמשיך ליהנות מאיכות חיים טובה ומעצמאות חברתית מלאה. הטיפולים כוללים שיטות שמרניות שאינן מערבות ניתוחים וכן ניתוחים מתקדמים בגישה זעיר-פולשנית, לפרוסקופית וגם רובוטית. זאת כמובן לצד טיפולים תרופתיים, פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן והזרקות מקומיות לטיפול בכאבי אגן."

מהם האתגרים הייחודיים בטיפול בתופעות של רצפת האגן?

"האגן הוא איבר שיש בו צפיפות של איברים פנימיים והוא מורכב מבחינה אנטומית, ולכן התערובת כירורגית באזור זה דורשת התייחסות עדינה, המתחשבת בכל מערכת הנמצאת באגן. פעמים רבות אנחנו האורוגיניקולוגים משתפים פעולה עם אורולוגים ועם כירורגים קולורקטליים. לצד הניתוחים הגינקולוגיים, אנו מטפלים גם בבעיות הקורות בעקבות לידה, כגון קרעים נרחבים או ניתוחים קיסריים מורכבים".

למי מומלץ לפנות לייעוץ?

"לכל אישה שסובלת מתסמינים כמו: צניחת רחם, צניחת איברי רצפת אגן, דליפת שתן, שלפוחית פעילה ביתר, זיהומים חוזרים בדרכי השתן, דימומים, כאבים, שרירנים, ציסטות, וכדומה. אם אישה מרגישה או רואה גוש קטן או גדול היוצא מהנרתיק, אם היא סובלת מתחושת לחץ או קושי בהתרוקנות, אם יש לה דליפת שתן במאמץ כגון צחוק, שיעול או ספורט, או בדחיפות, מומלץ מאוד לפנות לאורוגינקולוג לאבחון ולקבלת הטיפול המתאים, שיכול לשנות חיים".

שר"פ

"נשים חושבות שאם הרחם צונח חייבים לכרות אותו, וחשוב שהן יידעו שיש אפשרויות לשימור רחם ללא ניתוח"

מהי צניחת רחם ומתי היא מתרחשת?

"צניחת רחם מתרחשת כשמערכת התמיכה באיברי האגן נחלשת. הרחם יורד מטה אל הנרתיק ואף מחוצה לו. זה קורה בדרך כלל בהדרגה, אך יכול לקרות גם בפתאומיות. חשוב לדעת שלא רק נשים מבוגרות, בגיל המעבר, סובלות מהתופעה, אלא גם נשים צעירות יותר, מרביתן אחרי לידה. כמובן, גם לגנטיקה ולתורשה, כמו כל דבר בגופנו, יש השפעה. אם האישה סובלת מחולשה מולדת של הרקמות המחברות את האיברים בגוף בכלל וברחם בפרט, או שיש לה היסטוריה משפחתית, גדלים סיכוייה לסבול מצניחת רחם."

מה הטיפול בצניחת רחם?

"מצב של צניחת רחם הוא מצב קבוע ולא הפיך. בצניחת רחם קלה לרוב אין אפילו צורך בטיפול, אלא רק במעקב. בצניחה בינונית או כזו שמפריעה לאישה אפשר להציע טיפול שמרני או ניתוחי על פי הצורך. טיפול שמרני כגון תומכן נרתיקי וכמובן פיזיותרפיה יכולים לשפר את ההתמודדות עם הצניחה והשלכותיה, לאפשר לאישה לתפקד כרגיל ביום-יום ואף למנוע החמרה. במקרה של צניחה מתקדמת או רצון בפתרון קבוע, אפשר להציע מגוון רחב של ניתוחים זעיר-פולשניים לתיקון הצניחה. לכן חשוב לבוא לאבחון אצל רופא אורוגינקולוג מומחה. נשים רבות חושבות שאם הרחם צונח חייבים לכרות אותו, וחשוב שהן יידעו שיש אפשרויות לשימור רחם ללא ניתוח."

"לפעמים אישה בת 50, שנמצאת בשיא החיים האישיים והמקצועיים שלה, מרגישה שהגוף בוגד בה. והתפקיד שלנו כאורוגינקולוגים הוא לעזור לה לשפר את איכות החיים שלה ככל האפשר ולאורך זמן"

מה המסר שלך לנשים הסובלות מבעיות ברצפת האגן?

"הכי חשוב לפנות לרופא מומחה באורוגינקולוגיה וכירורגיה משקמת של האגן.

ראשית, יש לאבחן את מקור התסמינים, ובשלב הבא לפנות לטיפול המתאים בעקבות האבחון. חשוב להדגיש שוב, שלא כל בעיה מחייבת התערבות כירורגית או ניתוח.

ככלל – אני מאמין שכל בעיה אורוגינקולוגית יש לה צד רגשי ופסיכולוגי; זה מתקשר לגיל המעבר, לפעמים אפילו לפגיעה בדימוי העצמי, לפגיעה בתחושת הנשיות – ועל כן חשוב לפנות לאבחון ולטיפול, לא להתבייש, לא להסתיר, ולא לחשוב שזה 'יעבור לבד'. לפעמים אישה בת 50, שנראית טוב, עושה ספורט ונמצאת בשיא החיים האישיים והמקצועיים שלה, מרגישה שהגוף בוגד בה. כאורוגינקולוגים, אנו אמונים על שיפור איכות החיים. תפקידנו לעזור לאישה לשפר את איכות החיים שלה ככל האפשר, כדי ליהנות משגרת חיים טובה ומספקת בדיוק כפי שהייתה לה קודם לכן, ולאורך זמן."

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם