הדסה אופטימל

דלדול העצם – הכול מתחיל במודעות

תופעת דלדול העצם או בשמה הפופולרי "בריחת סידן" היא מחלה שלא מרגישים בה עד ששוברים איבר חיוני. אבחון מוקדם של מצב העצמות יכול להפחית מאוד את הסיכוי לנפילות ושברים ולשפר את איכות החיים שלנו במידה ניכרת. הכול מתחיל במודעות.

דלדול עצם, או בשמו הלועזי אוסטיאופורוזיס, הוא מחלה של העצמות אשר מאבדות מצפיפותן, ובנוסף יש גם פגיעה במבנה הפנימי שלהן. בעקבות זאת , העצמות נחלשות והשלד חשוף יותר לשברים. בשפה פופולרית לא מקצועית מכנים את התופעה "בריחת סידן".

שכיחות המחלה עולה עם הגיל ומושפעת גם משינויים הורמונליים. על כן התופעה שכיחה יותר בקרב נשים אחרי גיל המעבר, כשרמת ההורמון הנשי – אסטרוגן – פוחתת מאוד.

גורמי סיכון נוספים לדלדול עצם כוללים סיפור משפחתי, משקל גוף  ירוד, מחלות ותרופות מסוימות  חוסר בוויטמין D וכן מאפיינים של אורח החיים, כגון מיעוט בפעילות גופנית, צריכת סידן נמוכה וגם – עישון!

פרופ' יוסף פולדש, מנהל המרכז לאוסטיאופורוזיס בהדסה הר הצופים (לשעבר), חבר הוועד המנהל של העמותה הישראלית לאוסטיאופורוזיס ויועץ בין-לאומי בתחום, אומר שאף על פי שהמודעות למחלה גברה בשנים האחרונות, היא עדיין אינה מספקת.

פרופ' פולדש, מי מועד לחלות באוסטיאופורוזיס?

"יש כמה קבוצות אוכלוסייה שחשופות למחלה: האוכלוסייה שחשופה מכולן היא נשים אחרי גיל המעבר. הקבוצה השנייה היא גברים מבוגרים, מגיל 70 ומעלה; והקבוצה השלישית היא נשים וגברים בכל גיל, ובכללם גם צעירים, שסובלים ממחלות או נוטלים תרופות שמעודדות התפתחות של דילול עצם – בעיקר תרופות ממשפחת הקורטיזון – הסטרואידים למיניהם. יש גם מי שסובלים ממחלות רקע שתורמות לדלדול עצם, למשל צליאק, ויש גם מרכיב תורשתי – אם לאחד ההורים היה דלדול עצם יש סיכוי גבוה שגם לדור השני יהיה."

"אפשר לעצור את תהליך דלדול העצם באמצעות אבחון מוקדם וטיפול מתאים. הטיפול מפחית את כמות השברים ב-30 עד 70 אחוז"

צפיפות עצם

איך יודעים שמתרחש תהליך של דלדול עצם?

"זאת בדיוק הבעיה. את התהליך של דלדול עצם לא מרגישים עד שיש שבר, בעקבות נפילה או אירוע אחר. על כן כדאי לזהות את התהליך בשלב מוקם, לפני שהתרחשו נפילות או שברים. אומנם אנחנו לא יכולים לתקן את הנזקים שנגרמו אם התהליך כבר בעיצומו, אבל בהחלט אפשר לעצור את התקדמותו. הטיפול בדלדול העצם מפחית את כמות השברים ב-30 עד 70 אחוז."

איך ומתי אפשר לאבחן נטייה לדלדול עצם?

"רצוי מאוד לעשות הערכה של מצב צפיפות העצם מאחר שאין סימן חיצוני אם דלדול העצם הוא קל, בינוני או כבד, הערכה כזאת היא חשובה ואף קריטית.  אני ממליץ לכל אישה שמגיעה לגיל המעבר לעשות בדיקה של צפיפות עצם. על אחת כמה וכמה אם יש לה גורמי סיכון, כמו סיפור משפחתי וכד'. רצוי שהיא תגיע לבדיקה ומשם תופנה ישירות לייעוץ ולהמשך בירור וטיפול במידת הצורך."

אילו שברים נגרמים מאוסטיאופורוזיס?

"יש שני מאפיינים לשברים הנגרמים מהיחלשות העצם. האחד הוא שבר שנגרם מחבלה קלה, מינורית. אם השלד היה חזק – זה לא היה קורה. מאפיין אחר הוא אזורים ספציפיים בשלד שמועדים לשברים – צוואר וירך, וגם עמוד השדרה, שורש כף היד, הכתף, האגן והצלעות. אם מזהים את זה בזמן אפשר לתת טיפול תומך."

מהן אפשרויות הטיפול באוסטיאופורוזיס המוצעות היום?  

"כל התרופות שאנחנו מציעים היום הוכחו כבעלות פוטנציאל לעצור את תהליך הידלדלות העצם ולהפחית את כמות השברים האוסטיאופורוטיים.

כפי שהזכרתי, לא כדאי לחכות לשלב של שבירת עצמות כי אז הטיפול פחות אפקטיבי.

יש כמה אפשרויות טיפול: תרופות – בצורת כדורים או זריקות, וכמובן שינוי באורח החיים, תוספת ויטמין די וסידן.

מהי התדירות המומלצת של מעקב אחרי צפיפות העצם?

ההמלצה היא להיות במעקב קבוע של בדיקת צפיפות העצם – לנשים אחרי גיל המעבר פעם בשנה עד שנתיים. אם יש גורמי סיכון משמעותיים, כאמור, כדאי להתחיל בבדיקות ומעקב מוקדם יותר."

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם