הדסה אופטימל

רדיולוגיה אבחנתית – חוות דעת שנייה להדמיות ע"י רדיולוג פרטי

בשנים האחרונות חלה התפתחות ניכרת בתחום הרדיולוגיה האבחנתית בכלל ובתחום ה-MRI בפרט. נבדקים רבים פונים כיום לחוות דעת שנייה בתחום חשוב זה. ייעוץ מתאים והבנת ההדמיה יכולים לסייע בחישוב מסלול מחדש ובקבלת החלטות קריטיות בחיים.

רדיולוגיה, או בשמה העברי הדמייה, היא תחום רפואי המשתמש במישורים ובשיטות שונות כדי להתבונן בחלקים הפנימיים של הנבדק, לאבחון ולאפיון מחלות ומעקב אחריהן. בשנים האחרונות נעשה שימוש גובר והולך בהדמיה, בזכות ההתקדמות הטכנולוגית והמכשירים המשוכללים, המאפשרים לאבחן ולגלות בשלב מוקדם ובדיוק רב מצבי חולי שונים, וכך להעניק לנבדקים טיפול טוב ומתאים יותר.

ישנם סוגים שונים של אמצעי הדמיה, ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. הבדיקות הללו מבוצעות על בסיס יום-יומי במכונים הפרטיים ובקופות החולים וסביב השעון במסגרת בתי החולים. עם בדיקות ההדמיה שמתבצעות היום בשכיחות גבוהה יותר נמנית בדיקת ה-MRI (בדיקת תהודה מגנטית). זוהי בדיקה שמתבצעת באינדיקציות שונות, יכולה להיות מכוונת להערכת מערכת העצבים, השלד, השד, הלב ואיברי הבטן הפנימיים. לבדיקה יכולת דיוק גבוהה מאוד באינדיקציות השונות, וחשוב שתפוענח על ידי מומחה בתחום.

ב"הדסה מדיקל" מוצעת חוות דעת שניה על בדיקות MRI של הגוף שכוללות כבד, כליות, לבלב, כיס ודרכי מרה, מעי דק וגס עם דגש על רקטום, פרוסטטה ורחם.

את הפענוח מבצעת הרדיולוגית האבחנתית ד"ר נעמה לב-כהן, מנהלת שירות MRI-גוף בהדסה עין כרם. ד"ר לב-כהן עשתה התמחות בבית החולים האוניברסיטאי הדסה בירושלים בתחום הרדיולוגיה האבחנתית. בסיום ההתמחות נסעה להתמקצעות בתת-התמחות למשך שנתיים בתחום ה–MRI-גוף בדאלאס, טקסס, ארה"ב, אצל המומחים המובילים בעולם בתחום זה. לאחר סיום תקופת הכשרתה חזרה להדסה, ומאז היא עוסקת בתחום זה ומפתחת אותו בבית החולים.

רדיולוג פרטי - ד"ר נעמה לב-כהן - הדסה מדיקל

כדאי לדעת שבתחום הרדיולוגיה מרבית הרופאים מתמקצעים בתחום מסוים במסגרת של תת-התמחות לאחר סיום תקופת ההתמחות, אולם בארץ מעטים הרדיולוגים שעברו תת- התמחות ב-MRI-גוף.

מיהו קהל היעד לחוות דעת שנייה בהדמיה?

ד"ר לב-כהן: "הרבה אנשים לא יודעים שכמו בכל תחום ברפואה, גם בהדמיה אפשר לקבל חוות דעת שנייה. בשל מורכבותה הרבה של בדיקת ה-MRI, יש צורך בפענוח על ידי רדיולוג שהתמקצע בתחום זה ממש. הבדיקה מתבצעת לצורך אבחון ראשוני של המחלה או לצורך מעקב אחר תגובה או חוסר תגובה לטיפול. בהערכות אלו יש לפעמים חשיבות קריטית לכל הפרטים. פענוח על ידי רדיולוג המומחה לתחום הMRI–גוף יכול להפוך את האבחנה – לקולא או לחומרא. ספציפית, בתחום הדמיית ערמונית שנעשה היום נפוץ מאוד – חשוב מאוד שהפענוח יבוצע על ידי רדיולוג בעל ידע וניסיון בבדיקת MRI זו, משום שישנה משמעות לכל פרט – הפענוח יכול בקלות להשתנות מחשד לתהליך סרטני לרושם לתהליך שפיר. זה קריטי במיוחד היום, כשהביופסיות הנפוצות יותר לערמונית מבוצעות בהנחיית ה-MRI בזמן אמת, ובכך עוזרות מאוד לדיוק באבחון."

מי זקוק ל-MRI של הכבד?

"קהל היעד של הבדיקה הזאת נחלק לשניים. מרבית הנבדקים הם אנשים החולים במחלות כבד כרוניות, נמצאים במעקב של מרפאת כבד ונדרשים להיות במעקב הדמייתי מדויק של MRI, כדי לראות אם מתפתחת ממאירות ולאבחן אותה מוקדם. אולם ישנם גם נבדקים שנחשבים בריאים ונשלחים לבדיקה זו בלי רקע של מחלות כבד, אלא בגלל מצב חריף וחדש שהתפתח או שראו משהו בשיטת הדמיה אחרת – כמו אולטרה-סאונד או סי.טי. – ורוצים לאפיין אותו בוודאות."

למה שאנשים ייפנו לחוות דעת שנייה אצל רדיולוג פרטי?

"בין שמדובר בנבדקים שלהם מחלות רקע ובין שבנבדקים ללא מחלות כאלו, פענוח ההדמיה יכול 'לזרוק' אותם למחוזות לא מוכרים ואפילו מאיימים. במצב זה הם נמצאים בצומת דרכים שההחלטות בו יכולות להיות משמעותיות מאוד. בעיקר הנבדקים ללא מחלות רקע, שלא נמצאים במעקב קבוע ואין להם מעטפת שגרתית של בית חולים, רופאים צמודים, ליווי וייעוץ, יכולים להיות אובדי עצות. נוסף על הפענוח הכתוב שכל מטופל מקבל, אני משוחחת איתם על התוצאות, על המשמעות שלהן וההשלכות, ולאן להתקדם מכאן. מניסיוני, החוויה של שיחה על הממצאים בהדמיה, נותנת כלים והבנה, אפילו אם רק התחלתית, לדעת איך להתקדם."

"פענוח ההדמיה יכול 'לזרוק' אותם למחוזות לא מוכרים ואפילו מאיימים. היו מקרים של נבדקים שקיבלו פענוח של MRI כבד מחוץ להדסה והאבחנה הייתה סרטן בכבד. כמובן אין צורך להסביר מה המשמעות של בשורה כזאת לאדם בריא. כשאנחנו בוחנים את הבדיקה מתברר שמדובר בממצא שפיר"

מניסיונך – האם קרה שחוות הדעת השנייה הפכה את האבחנה?

"בהחלט כן, אני רואה זאת לא מעט. יש לנו בהדסה מרכזים גדולים בתחומים רבים, למשל בתחום הכבד, הלבלב והערמונית. היו מקרים של נבדקים שקיבלו פענוח של MRI כבד מחוץ להדסה והאבחנה הייתה סרטן בכבד. כמובן אין צורך להסביר מה המשמעות של בשורה כזאת לאדם בריא. כשאנחנו בוחנים את הבדיקה מתברר שמדובר בממצא שפיר. כמובן – אותו הדבר יכול לקרות גם להיפך. כמו שאמרתי קודם, יש חשיבות רבה מאוד לפענוח של בדיקת MRI הגוף על ידי רדיולוג שמתמקצע בתחום זה ובעל ניסיון."

"המפגש האישי שלי עם הנבדק נותן לו מידע רב ערך, והוא מרגיש שיש לו הרבה יותר ידע ושליטה במצב גם כשמדובר בסיטואציות מלחיצות מאוד"

האם הנבדקים פונים בעצם לחוות דעת נוספת או מופנים ע"י הרופא המטפל?

" גם וגם. לרוב זו בחירה של הנבדק עצמו – הוא מקבל פענוח ושומע בשורה שהוא רוצה לאשש או לפסול; אך לעיתים הרופא המטפל יבקש חוות דעת נוספת אצל רדיולוג פרטי שהוא סומך עליו ועל פענוחיו.

חשוב לזכור שמעבר למקצועיות, בעצם המפגש האישי שלי עם הנבדק הוא מקבל מידע רב ערך, והוא מרגיש שיש לו הרבה יותר ידע ושליטה במצב גם כשמדובר בסיטואציות מלחיצות מאוד."

רדיולוג פרטי - הדסה מדיקל

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם