הדסה אופטימל

רפואה גריאטרית אונקולוגית בהדסה מדיקל

רפואה גריאטרית אונקולוגית

חולים קשישים סובלים מתסמונות גריאטריות, מחלות רקע מרובות וירידה תפקודית. ההחלטה הטיפולית בחולה סרטן מבוססת לפי מצב המטופל, מאפייני הגידול וסוג הטיפול המוצע (יעילות מול רעילות). במהלך הטיפול בחולה בסרטן, קיימים צומתי החלטה רבים בפני הרופא, המטופל ומשפחתו, החל בחולה המועמד לניתוח או לטיפול קרינתי למטרת ריפוי בשלב המוקדם, בזמן הערכת הרווח מטיפול משלים לאחר טיפול למטרת ריפוי, בבחירה מושכלת של הטיפול בכל קו טיפולי במחלה מתקדמת ובהחלטה על הפסקת הטיפול הכימי הפעיל ומעבר לטיפול תומך.

תמיכה וטיפול גריאטרי על פי מצבו הבסיסי של המטופל

ההתייחסות הראשונה בחולים זקנים צריכה להינתן למצבו של המטופל. טיפול גריאטרי מיטבי נותן מענה למישורים השונים של החולה הזקן, כולל התייחסות למחלות הרקע, מספרם הרב של התרופות, מצב תפקודי, חברתי, קוגניטיבי, התנהגותי ותזונתי. בנוסף, יעדי הטיפול בקשישים עם מחלות רקע עלולים להשתנות בחולה הזקן עם סרטן לעומת חולה צעיר. חוסר של גריאטריים בכלל, וחוסר היכרות של הגריאטריים עם הבעיות בטיפול האונקולוגי בפרט, מקשים על ההערכה גריאטרית מקיפה בחולי סרטן.

התאמת הטיפול לחולה הזקן

הנתונים אודות טיפולים שונים נבחנו באוכלוסיות צעירות וללא מחלות רקע מרובות. עקב כך, קיים חוסר וודאות לגבי היעילות והרעילות של הטיפול באוכלוסיית הזקנים. השונות הרבה הקיימת באוכלוסיית הזקנים, מצריכה התאמה אישית של הטיפולים שנבדקו בספרות ביחס למטופל היושב בפני האונקולוג.
הטיפולים בסרטן מאופיינים בסיכון רב של תופעות לוואי, חלקן מסכנות חיים. השפעתם של טיפולים אלה קשורה להפעלה ופינוי של התרופות בכבד ובכליות. הכרה עם השינויים האופייניים לגיל הזקן וכן לשינויים הנגרמים עקב מחלות רקע שכיחות כדוגמת סוכרת, משפיעים על המינון ועל בחירת הטיפול נוגד הסרטן. יתרה מזו, גדילה של מסת השומן ביחס למסת השריר בזקן וירידה בכמות החלבון בגוף יכולות לשנות את ריכוזם של תרופות מסוימות. לפיכך, התאמת מינון של הטיפול התרופתי בזקן בכלל, ובחולה סרטן בפרט חשובות ביותר.

המרפאה הגריאטרית – אונקולוגית בהדסה מדיקל

בהדסה מדיקל מבוצעת הערכה גריאטרית של חולי סרטן מתבצעת במרפאה האונקולוגית על ידי ד"ר יקיר רוטנברג, מומחה באונקולוגיה (משנת 2009) ובגריאטריה (החל משנת 2012). ההערכה על ידי מומחה בשני התחומים מאפשרת אינטגרציה של מגוון הנתונים בתחומים אלה ומתן כלים להחלטה מושכלת ביחס לבחירת הטיפול. לא קיים מענה דומה במכונים אחרים הנותנים מענה לחולי הסרטן בישראל.

למידע נוסף אודות ד"ר יקיר רוטנברג

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם