הדסה אופטימל

גילוי מוקדם של מחלות לב וכלי דם הוא קריטי גם לכן!

זה אולי יפתיע אתכם, אבל גילוי מוקדם של מחלות לב וכלי דם הוא קריטי אצל נשים כמו אצל גברים. ד"ר דן אדמון, קרדיולוג בכיר ב"הדסה מדיקל", מגלה שמגיל 65 הסיכון של אישה ללקות במחלת לב משתווה לזה של גבר

"האמונה שמחלות לב הן נחלתם של גברים בלבד היא אמונה שטעות ביסודה," אומר ד"ר דן אדמון, קרדיולוג בכיר ב"הדסה מדיקל". ד"ר אדמון, קרדיולוג בכיר במחלקת הלב של בית חולים הדסה עין כרם, הוא מומחה בצנתורי לב עם התמחות מיוחדת בנושא אי ספיקת לב והשתלות לב, ומאחוריו ניסיון של 30 שנה בתחומים אלה.

"יש התייחסות מוטעית למחלות לב כאל 'מחלות גבריות', ונשים סובלות מתת אבחון. האמונה שמחלות לב פוגעות יותר בגברים נובעת מכך ששכיחות מחלות הלב אצל נשים בגיל הפוריות נמוכה מאצל גברים. בסוף תקופת הפוריות, מעל גיל 65, השכיחות משתנה והסיכון של אישה ללקות במחלת לב משתווה לסיכון של גבר."

ד"ר אדמון מבצע את בדיקות הלב והאק"ג במסגרת בדיקות הסקר של המרכז הרפואי החדיש "הדסה מדיקל".

ואכן, הנתונים מפתיעים. אומנם נכון שהשכיחות של מחלות לב כליליות (מחלה בעורקים המובילים דם לשריר הלב) נמוכה יותר בקרב נשים  צעירות מאשר בקרב גברים צעירים, והן בדרך כלל מפתחות מחלת לב כלילית כ-7 שנים מאוחר יותר מגברים, אך למרות זאת שיעור התחלואה והתמותה בקרב הנשים גבוה משיעור התחלואה והתמותה בקרב הגברים.

שוויון בין גברים ונשים – גם במחלות לב

אבחון התקפי לב אצל נשים – אתגר מיוחד

מהנתונים שמפרסם המרכז לבריאות האישה בבית החולים "הדסה" עולה כי הסימפטומים אצל נשים, שאינם אופייניים להתקף לב בקרב גברים, מהווים אתגר לרופאים בבואם לאבחן התקפי לב אצל נשים.

הסימפטומים הכלליים (כמו חולשה, בעיות עיכול ובעיות שינה) גורמים לכך שהנשים מניחות בטעות שמדובר בסימפטומים למצבים נפשיים או למצבים קליניים אחרים, ולכן הן לא מקשרות אותם למחלת לב ולא פונות להיבדק.

מעניין לדעת שאפילו לגורמי הסיכון המסורתיים יש השלכות שונות אצל נשים לעומת גברים. יש הבדלים ניכרים בין גברים לנשים באופן חילוף החומרים בגוף ובתגובות לתרופות ולטיפולים שונים. למשל:

  • אישה סוכרתית היא בעלת סיכון גבוה יותר למחלת לב
  • לאישה מעשנת יש 25% סיכויים יותר מגברים לפתח מחלת לב
  • לנשים עם סכרת יש פי 3 סיכון לפתח מחלה קורונרית – סיכון גבוה יותר מאשר בגברים
  • רמות גבוהות של טריגליצרידים ורמות נמוכות של השומן המגן
  • מנבאות סיכון גבוה יותר בנשים מאשר בגברים.(HDL)
  • המטבוליזם של רבות מהתרופות הקרדיאליות, למשל הנוגדות הפרעות קצב, שונה במובהק בין נשים לגברים.

ד"ר אדמון, איך בדיקות הסקר עוזרות לאבחן מחלת לב אצל נשים?

"נשים שיש להן סבירות גבוהה ללקות במחלת לב באות בדרך כלל עם רקע של גורמי סיכון כמו סוכרת, יתר לחץ דם, שומנים גבוהים בדם, סיפור משפחתי של מחלת לב ועישון. הרבה פעמים לא מאבחנים בעיות לב אצל נשים, ובדיקת הסקר יכולה לגלות את זה. בעקבות ממצאי בדיקת הסקר אנחנו ממליצים על טיפול מתאים. בדיקות הסקר הן פשוטות, לא פולשניות, ובסופן אפשר לאתר את הנבדקים – נשים וגברים – שיצטרכו לעבור בדיקות פולשניות יותר, כמו צנתור."

מה מגלים בבדיקת הסקר ואיך היא מתנהלת הלכה למעשה?

"בבדיקת הסקר מתבצעת בדיקה מקיפה ותשאול של הנבדק או הנבדקת, כדי לראות אם יש ממצא כלשהו שיכול לסכן אותם. השילוב של שיחה, מבחן מאמץ ובדיקות דם נועד לגלות בעיות רפואיות שגם הנבדקים עצמם אינם מודעים להן, למשל לחץ דם גבוה, המכונה גם 'הרוצח השקט'. באמצעות בדיקת הסקר אנחנו יוכלים, פשוטו כמשמעו, להציל חיים."

בדיקת הסקר נעשית בהדסה מדיקל, על ידי צוות מקצועי ובאווירה מזמינה, והכי חשוב – מיקום מרכזי ונגיש, סמוך לקווי אוטובוס רבים ולחניונים ציבוריים לבאים ברכב פרטי.

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם