הדסה אופטימל

יש בדיקות מצילות חיים שאת חייבת לעשות, ויפה שעה אחת קודם

כל מה שחשוב לדעת

בדיקות סקר לגילוי מוקדם הן לא מותרות, אלא פעולה מצילת חיים!

בשיחת טלפון אחת לקביעת תור את יכולה להציל את החיים שלך ושל כל אישה שחשובה לך

בדיקות סקר לגילוי מוקדם נעשות כבר שנים רבות. אחת החשובות והיעילות שבהן היא בדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן לסוגיו, ובייחוד סרטן השד – שבבדיקת סקר יש סיכוי גבוה ביותר לגלותו בשלב מוקדם וקריטי לטיפול ולהחלמה.

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים. בכל שנה מאובחנות יותר מ-5,000 נשים במחלה, אך הבשורה הטובה היא שלעיתים קרובות זהו סרטן שניתן לריפוי, בייחוד אם מגלים אותו בשלב מוקדם בבדיקת סקר.

 

מחקרים רבים הוכיחו שגילוי מוקדם של סרטן השד באמצעות בדיקות מקדימות  מפחית תחלואה ותמותה מהמחלה.

 

בדיקות סקר לגילוי מוקדם – מתי עליי להיבדק?

בדיקות הסקר נועדו למצוא את סרטן השד בשלביו המוקדמים ביותר, עוד לפני שתוכלי לאבחן אותו בעצמך (למשל כגוש שאפשר למשש). בעזרת בדיקות דימות של השדיים ניתן לעיתים לאתר גושים קטנים מאוד, מקוטר של כ-0.4 ס"מ, ולשפר את סיכויי ההחלמה מהמחלה.

על כן ההמלצה היא לעשות בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים מגיל 50 עד 75 לכלל אוכלוסיית הנשים, ומגיל 40 בדיקת ממוגרפיה אחת לשנה לנשים בסיכון מוגבר (נשים עם רקע משפחתי של סרטן שד ועוד).

נשים בסיכון מוגבר זכאיות לבדיקת MRI שנתית מגיל 30-25 – לנשים בסיכון הגבוה ביותר, המחושב כמעל 20% סיכון לחלות במהלך החיים (למשל נשים עם מוטציות גנטיות כמו BRCA ועוד).

במקרה של מבנה שד סמיך או צפוף, רופא או יועץ גנטי ישקלו להוסיף בדיקת אולטרה-סאונד שד כבדיקה משלימה לבדיקה השגרתית.

סרטן השד עשוי להתבטא כשינוי בשד – לפעמים תוכלי לאתר אותו בעצמך ולפעמים יאתר אותו הרופא – בבדיקת סקר.

חשוב שתדעי שלעיתים קרובות שינויים כאלו מתבררים כממצאים שפירים (לא מסוכנים), אך אסור שתתעלמי מהם ובכל מקרה של שינוי בשד עלייך לגשת לרופא להיבדק.

 

לְמה עליי לשים לב?

את מכירה את גופך הכי טוב, ולכן עלייך להיות ערנית לכל שינוי. הינה כמה סימנים שרצוי שתשימי לב אם את מזהה אחד מהם לפחות:

  • גוש חדש שאת מרגישה במישוש
  • שינוי בצורה או בצבע
  • הפרשה חדשה מהפטמה (בייחוד הפרשה דמית)
  • כאב ממוקד ומתמיד (לא כולל כאבים מפוזרים בשני השדיים)
  •  פצע חדש, שינוי או קשקשת בפטמה

בבדיקת סקר לגילוי מוקדם אפשר היום לתכנן לכל אישה את הבדיקות המתאימות לה ביותר לפי הפרופיל הקליני שלה.

 

איך אדע אילו בדיקות לעשות?

כמו שציינו קודם, יש כמה בדיקות חובה לגילוי מוקדם של סרטן השד, שנעשות במסגרת בדיקות סקר שמומלץ לכל אחת מכן לעשות אחת לשנה:

ממוגרפיה

הממוגרפיה היא הבדיקה הבסיסית בבדיקות הסקר לגילוי מוקדם של סרטן השד. זהו צילום רנטגן מיוחד לבדיקת השדיים ובמהלכו נעשים צילומים של כל שד בשני מנחים שונים. על מנת לאפשר דיוק גבוה בכמות קרינה נמוכה, הבדיקה מבוצעת כאשר השד לחוץ בין שני מגשים. הלחץ נמשך פחות מחצי דקה והוא הכרחי לזיהוי גושים בשד. כמות הקרינה שהשד נחשף אליה נמוכה והסיכון שבחשיפה זו קטן מאוד וזניח לעומת התועלת שבזיהוי מוקדם של סרטן השד בעזרתה.

הסיכוי שאם אכן יש סרטן הבדיקה תזהה אותו תלוי במבנה השד. ישנן נשים בעלות מבנה שד שומני, ולהן יש יותר שומן מרקמה בשד, ובעבורן ממוגרפיה היא בדיקה רגישה מאוד. מנגד יש נשים בעלות מבנה שד סמיך (הנקרא גם צפוף) ולהן יש יותר רקמה משומן. רקמה מודגמת בצבע לבן בממוגרפיה, וכך גם גושים. לכן, כאשר מבנה השד סמיך, הרקמה עשויה למסך ולהסתיר גוש, ועל כן רגישות הממוגרפיה מוגבלת יותר.

במקרים כאלה נוספת לממוגרפיה בדיקת אולטרה-סאונד של השד.

חידושים בבדיקת הממוגרפיה, שנועדו לשפר עוד את רגישותה, כוללים ממוגרפיה עם טומוסינתזיס (מכונה גם ממוגרפיה תלת-ממדית), שבה השד מצולם ממספר רב של זוויות וניתן להבדיל טוב יותר בין רקמה לגושים. שיטה זו מיושמת כבר שנים באופן שגרתי במכוני דימות השד של הדסה. שכלול נוסף חדש יותר הוא ממוגרפיה עם הזרקת חומר ניגוד לווריד (בדומה לבדיקת CT).

שיטה זו חדשה ומתוכננת להיכנס לשימוש בהדסה במהלך השנה.

בדיקת אולטרה-סאונד של השדיים

בדיקת האולטרה-סאונד (על קול) מבוססת על גלי קול ואינה כרוכה בקרינה מייננת. זוהי למעשה אותה הבדיקה שעושים למשל לעובר המתפתח במהלך היריון. הבדיקה בטוחה מאוד ואיננה כואבת. אם כן, מדוע לא להשתמש בה במקום ממוגרפיה כאמצעי העיקרי המשמש לסקר לגילוי מוקדם של סרטן השד?

יש לכך כמה סיבות:

הבדיקה מצוינת להדגמת גושים, אך אינה מדגימה היטב ממצאים אחרים שאפשר לראות בממוגרפיה ומעידים לפעמים על מחלה, למשל הסתיידויות או עיוותים.

הבדיקה כה רגישה בהדגמת גושים, שמלבד גושים סרטניים היא מדגימה לעיתים קרובות מאוד גושים שבסופו של דבר מתבררים כלא סרטניים. הנתונים מראים שכ-80% מהגושים שנעשתה להם ביופסיה הם שפירים.

בדיקת האולטרה-סאונד יכולה לאפיין גושים בשד, ועל כן היא משמשת לבירור ממצאים כמו גושים מישושיים בשד או בבית השחי או ממצאים ממוגרפיים שאינם חד משמעיים. הבדיקה יכולה להבדיל בין ציסטה פשוטה (שלא מצריכה המשך בירור) ובין גושים מוצקים. בניסיון לשפר את יכולתה של בדיקת האולטרה-סאונד ולמנוע ככל האפשר ביופסיות מיותרות, פותחה שיטת האלסטוגרפיה, שמבדילה בין גוש רך לנוקשה. שיטה זו זמינה במכונים של הדסה.

זוהי פרוצדורה מהירה, בטוחה ומדויקת לבירור ממצאים בשד במידת הצורך.

שדיים MRI

MRI שדיים היא בדיקה נוספת שאין בה חשיפה לקרינה. שיטת דימות זו מבוססת על שכיבה בתוך שדה מגנטי רב עוצמה בשילוב עם גלי רדיו העוברים דרך האיבר הנבדק. הבדיקה אינה כואבת ואינה מסוכנת, אך מצריכה לשכב על הבטן בלי לזוז במשך כ-20 דקות בתוך גליל (מעין מנהרה). במהלך הבדיקה מוזרק חומר ניגוד לווריד, המדגיש כלי דם בשדיים. הבדיקה מבוססת על כך שגידולים נצבעים בתבנית שונה מרקמה תקינה. טכנית, נשים שלהן רסיסים מתכתיים ונשים באי-ספיקת כליות אינן יכולות לבצע בדיקת MRI של השדיים.

בדיקת של השדיים היא הבדיקה הרגישה ביותר מבין בדיקות דימות השד, והיא יכולה בקלות להדגים סרטן שד מגודל קטן מאוד. אולם יתרונה העיקרי של הבדיקה – הרגישות הגבוהה שלה – הוא גם החיסרון העיקרי שלה. לעיתים קרובות נצבעים ממצאים שפירים לחלוטין, אפילו סתם רקמת שד בהשפעה הורמונלית בשלב מחזור מסוים עשויה להיצבע ולהיות בלתי נבדלת מגידול – מה שלעיתים מוביל לחרדה, בירורים וביופסיות מיותרים.

בשל מגבלה זו, ולנוכח זמינותה הנמוכה ומחירה הגבוה של הבדיקה, בדיקת MRI מומלצת היום רק לנשים בסיכון הגבוה ביותר לחלות בסרטן השד (רקע משפחתי משמעותי, שינויים גנטיים מסוימים ועוד).

 

קחי אחריות – בואי להיבדק!!

בעבר, הכלים היחידים שהיו בידינו להערכת השדיים היו בדיקה ידנית וממוגרפיה; מאז התקדמה הרפואה מאוד. בבדיקת סקר לגילוי מוקדם אפשר היום לתכנן לכל אישה את הבדיקות המתאימות לה ביותר לפי הפרופיל הקליני שלה.

אך זה יכול לקרות רק בשיתוף פעולה איתך. אם לא תבואי להיבדק, כל הטכנולוגיות פורצות הדרך שלנו והמכונים המתקדמים הם חסרי ערך.

קחי אחריות על הבריאות שלך ובואי להיבדק!

 

לתיאום בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד לחצי על הקישור או התקשרי *3811

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם