הדסה אופטימל

לאכול בלי רגשות אשמה

חג הפסח הוא חג חשוב, משפחתי וכמו תמיד אצלנו – מצוין בארוחות רבות. אבל אין ארוחות חינם – ולאכילה מופרזת ורציפה יש מחיר. אז ממה להימנע? ואיך לאפשר לעצמנו חגיגה שחירות בריאותית לצדה?

ד”ר אולגה רז, מנהלת מרפאת התזונה והדיאטה של “הדסה מדיקל”, עושה סדר

חג הפסח הוא ללא ספק חגיגה לחך. מארחות ומארחים קונים ומכינים כמויות של מאכלים, משקאות, עוגות וקינוחים למיניהם וכל המרבה הרי זה משובח.

האומנם?

לצריכה עודפת של המזון בחג  יש צדדים חיוביים פחות:

1. הרכב המזון – כמויות של שמן, שומן וסוכר, משמין ומכביד.

2. כמות המזון – ארוחות דשנות לרוב, ומרובות.

מצה שווה 2 פרוסות לחם

למה זה יכול לגרום?

  1. לעלייה במשקל. לעתים מאמצים של חודשים רבים לרדת במשקל נמחקים או קטנים בשבוע אחד של חג! רק תחשבו על זה.
  2. כאבי בטן מטרידים, בייחוד למי שמערכת העיכול שלהם רגישה לאוכל שמן.
  3. תחושת כובד ועייפות אחרי הארוחות.
  4. עלייה ברמות הסוכר והטריגליצרידים.
  5. צרבת חריפה – על זה אני רוצה להרחיב את הדיבור. ארוחות החג הגדולות והצפופות גורמות להחרפת סימני הצרבת (רפלוקס). הארוחות עתירות השומן בצד שתיית אלכוהול מרובה הן שילוב קטלני הגורם להופעת צרבות ולהחמרתן. גם הישיבה הממושכת המלווה א ארוחת החג תורמת לצרבת.

מה מרגישים? כובד, תחושה של שריפה וכאבים חזקים בחזה, הדומים לפעמים לאירוע  לב, עייפות, הזעת יתר ועוד. הסיבה –  עליית התוכן החומצי של הקיבה לוושט בעקבות ארוחות גדולות ושמנות.

מה עושים?

  1. צמצמו את כמות האוכל שמוגש לשולחן או על הצלחות.
  2. הגישו בצלחות קטנות יותר.
  3. צמצמו את מספר המנות. אפשר להסתדר עם שני סוגי בשר ודג, ולוותר על היתר. אפשר לתת סוג אחד של פחמימה – תפוח/בטטה בתנור או אורז לאוכלי קטניות.  בלי קשר לצרבת, זה גם חוסך כסף, זמן, עבודה מייגעת, וכמובן קלוריות.
  4. הרבו במנות מירקות, אבל בלי כמויות של שומן וסילאן ברוטב.
  5. הניחו על הצלחת טעימות של כל מה שאתם רוצים, אבל אל תעמיסו כמויות כאילו לא אכלתם שבועות וחיכיתם רק לארוחה הזאת.
  6. הימנעו מאכילת מזונות חריפים, עתירי שמן ומשתיית אלכוהול.
  7. כדי לצמצם כמות האוכל בשולחן החג אכלו ארוחה קטנה לפני היציאה מהבית או לפני שמתחילים לסדר את השולחן.
  8. המארחים – אפשר לטעום מעט, אבל זכרו שטעימה גדולה היא כבר ארוחה.
  9. כדאי ללבוש בגדים צמודים, כדי שלא נוכל לאכול יותר מדי גם אם נרצה..

על חירות ואחריות

ומה עושים עם המצות?

זכרו שמצה אחת שווה ל-2 פרוסות לחם רגיל או ל-4 פרוסות לחם קל. ואם מורחים עליה  שוקולד, חמאה, דבש וכו’ היא כבר עתירת קלוריות. נוסף על כך לרבים אכילת מצה גורמת לכאבי בטן, גזים ועצירות. יש תחליפים כשרים לפסח: לאוכלי קטניות (מכניסים לקבוצה זו גם מאכלים שאין להם שום קשר לקטניות) – אורז ופריכיות, מאפים העשויים מקמח תירס, תפוחי אדמה ובטטות.

והכי חשוב: להיות מודעים למה שאוכלים, לחגוג בהנאה אבל לא על חשבון הבריאות, ולזכור שבסוף מגיע ‘אחרי החגים’.

חג שמח!

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם