הדסה אופטימל

חורף חם ורטוב, מדריך לשתייה נכונה גם בחורף

עם בוא העונה הקרה, צריך לזכור שאנחנו אולי פחות צמאים, אבל הגוף שלנו זקוק למים לא פחות מבקיץ. מדריך לשתייה נכונה גם בחורף

מאת ד”ר אולגה רז

מים הם “השמפניה של הטבע”, כפי שנטען פעם בססמת פרסומת שנויה במחלוקת, אבל מים הם רק משקה אחד מיני רבים. בחורף, כשקר בחוץ ואנחנו פחות פעילים ופחות מרגישים צמא, חשוב לזכור לשתות לא פחות מבקיץ. אז מה אפשר לשתות כשקר בחוץ ולא מתחשק לקרר את הגרון?

למעשה, משקה הוא כל דבר שמורכב מ-99.9% מים וזה כולל, מלבד מים, תה, חליטות צמחים למיניהן, קפה (עם מעט חלב) ללא סוכר, סודה, משקאות דאייט (שלאחרונה נעשו מוקצים וכנראה לא בצדק), ומרק צח.

שתיית מים בחורף

מה עושים אם לא אוהבים לשתות מים?

יש אפשרויות רבות לשתיית נוזלים שאינם מים. אפשר ורצוי לגוון בסוגי המשקאות, בטעמים ובטמפרטורות ולהגביר את צריכת הנוזלים, בלי לסבול.

אחת ולתמיד –  כמה באמת צריך לשתות?

יש נוסחאות לחישוב כמות הנוזלים היומית המומלצת להשלמת אובדן נוזלים (שתן, נשימה, זיעה וצואה). אבל הכי קל לזכור את הכלל הפשוט שעובד ברוב המקרים בחיי היום-יום של אנשים פעילים ובריאים : 10-8 כוסות נוזלים ביום לאישה ו-12-10 כוסות נוזלים ביום לגבר. זאת כמובן לא במצבים חריגים של חום גבוה או פעילות פיזית מאומצת – הדורשים צריכת נוזלים גבוהה יותר. כמובן כמות השתייה לאנשים מבוגרים מאוד ולילדים נקבעת באופן אישי.

ואם אנחנו לא צמאים?

שותים כי צריך וזה חשוב, ולא מחכים להרגיש צמא. זאת משום שאנחנו לא תמיד מזהים שאנחנו צמאים, ופעמים רבות אנחנו  נוטים להתבלבל בין צמא לרעב – בלבול שמוביל לאכילת יתר.

מה קורה אם לא שותים מספיק?

שתייה לא מספקת עלולה להוביל לירידה בנפח נוזלי הגוף, כולל נפח הדם. בעקבות זאת חלים שיבושים בתהליכים שונים, כולל עלייה בריכוז המומסים בדם, וכך איברי גוף נחשפים לריכוזים גבוהים מדי של נתרן, אשלגן, כלוריד ועוד. כל זה עלול לגרום לנזק בריאותי ממשי.

מה מרגישים כשלא שותים מספיק?

סימפטומים שכיחים של התייבשות כרונית הם בין היתר: עייפות, ישנוניות, יובש בפה, תשישות, כאבי ראש, ירידה בזיכרון, סחרחורות. התייבשות חריפה עלולה לגרום אפילו מוות.

אז מה לשתות בחורף?

עונת החורף היא עונה מעולה לשתייה. הנה כמה רעיונות מהמגוון הרחב של משקאות חמים וטעימים שמוצעים לנו בחורף:  חליטות, תא שחור וירוק, אפשר להוסיף לתה תותי יער מוקפאים או שורש ג’ינג’ר מרוסק בפומפייה; משקה מיוחד – סיידר דיאטטי: מים חמים עם תרכיז דיאט/לייט של תפוחים ומקלות קינמון, קקאו מופחת קלוריות: כפית אבקת קקאו (לא שוקולית) מהולה ב-2/3 כוס מים חמים עם מעט חלב וממתיק מלאכותי או סטיביה. וכמובן – מרק עוף צח וטעים.

לסיכום – גם בחורף יש להקפיד לשתות – משקאות קרים או חמים, ולהמשיך להתמלא באנרגיות, להישאר חיוניים ו ליהנות מבריאות טובה כל השנה.

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם