הדסה אופטימל

מרגישים ירידה פתאומית בשמיעה? מדובר במצב חירום

חירשות מולדת ואיבוד שמיעה פתאומי הם כבר לא גזרת גורל; ב"הדסה" כבר בוצעו ניתוחי שתל ביותר מ-900 מטופלים בני כל הגילים, ובכל שנה נעשים כ-70 ניתוחי שתל בתינוקות שנולדו חירשים ובמבוגרים שאיבדו את שמיעתם במהלך חייהם. ניתוח זה מאפשר לילדים שנולדו ללא שמיעה כלל אפשרות לשמוע והתפתחות תקינה מבחינת שמיעה ודיבור, ולמבוגרים – לחזור למהלך החיים הרגיל.

ד"ר מיכל קאופמן, רופאה מומחית במרפאת אף אוזן גרון של "הדסה מדיקל" ומנהלת התוכנית של שתל שבלול: "זה מדהים, כי מתוך חמשת החושים, זה החוש היחיד שהרפואה יכולה להחזיר". בעתיד תאפשר הטכנולוגיה עוד פיתוחים מרחיקי לכת בתחום. כל הפרטים בכתבה שלפניכם

השמיעה היא תהליך פיזיולוגי מורכב המתרחש באיברי האוזן למיניהם. ליקוי שמיעה נגרם עקב פגיעה באיברי האוזן הפנימית – בשבלול, בעצב השמע או במסילות העצביות המוליכות מעצב השמע אל המוח. הפגיעה נגרמת בין היתר בעקבות מומים גנטיים, התפתחות לקויה של מערכת השמע לפני הלידה; דלקת קרום המוח; מחלות ויראליות ועוד, וכן ירידה בשמיעה בגיל מתקדם.

שתל השבלול – המצאה משנת-חיים

לפני כ-30 שנה החלו לעשות ניתוחי שתל שבלול בישראל. שיטת ההשתלה שינתה את חייהם של הסובלים מחירשות מולדת וליקויי שמיעה מהקצה אל הקצה, ואפשרה להם לפתח דיבור ושפה ולהשתלב בחיים הרגילים.

שתל השבלול מורכב משני חלקים – פנימי וחיצוני; החלק הפנימי מורכב ממערך אלקטרודות המוחדר בניתוח לתוך האוזן הפנימית, והחלק החיצוני המורכב ממעבד דיבור, מיקרופון ומשדר. השתל קולט את הקול, הופך אותו לסיגנל חשמלי ומעביר אותו ישירות לעצב השמע. האינפורמציה השמיעתית הזו מועברת אל המוח ונותנת תחושה של שמיעה. למעשה השתל עוקף את השבלול הפגוע ומאפשר גירוי ישיר של המסלול השמיעתי עד למוח.

שתל השבלול מיועד למבוגרים, לילדים ולתינוקות הסובלים מליקוי שמיעה עצבי-תחושתי חמור,  ואינם יכולים להפיק תועלת ממכשירי שמיעה.

ד"ר מיכל קאופמן היא מנהלת תוכנית שתל שבלול, רופאה בכירה במחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר ואחראית על  ניתוחי האוזניים ב"הדסה" עין כרם.

ד"ר מיכל קאופמן

מאיזה גיל יודעים שתינוק לא שומע? ומתי מנתחים אותו?

ד"ר קאופמן: "היום מופעלת בכל בתי החולים 'תוכנית סינון שמיעה' – כל יילוד עובר בדיקת שמיעה כדאי לוודא שהשמיעה שלו תקינה. אם יש ספק – עושים בדיקות שמיעה מתקדמות, חלקן בהרדמה. תינוקות שיש להם גורמי סיכון – למשל פגות, צהבת קשה, זיהומים בהיריון – עוברים את כל הבירור המקיף בחודשים הראשונים לחייהם.

"מגיל שבעה חודשים אנחנו כבר מנתחים ומשתילים שתל שבלול. הניתוח כלול בסל הבריאות ומגדיל מאוד את הסיכוי של היילוד לפתח שמיעה ודיבור תקינים. שתל שבלול הוא בהחלט המצאה מהפכנית ואחד הפיתוחים המדהימים ביותר – כי זה למעשה החוש היחיד שהרפואה יכולה להחזיר. כיום תינוק לקוי שמיעה זכאי לשתל דו-צידי, בשתי האוזניים, והניתוח מבוצע במרבית המקרים באופן סימולטני."

האם ילד שנולד חירש לגמרי שומע רגיל, כמונו, אחרי ניתוח שתל?

"השמיעה אינה זהה לשמיעה הטבעית "האקוסטית", אך גמישות המוח מאפשרת, לאחר אימוני שמיעה, הבנת דיבור ופיתוח שפה. ככל שההשתלה נעשית בגיל צעיר יותר, ההתפתחות השפתית מהירה וטובה יותר. תינוקות שהושתלו בגיל צעיר מפתחים שפה תקינה לחלוטין ללא עיוות בדיבור ומסוגלים להשתלב בכל מערכות החינוך הרגילות."

האם השתל עלול להתקלקל?

"כמו כל מכשיר אלקטרוני השתל עלול להתקלקל. אם המעבד החיצוני מתקלקל – פשוט מחליפים אותו. במקרה שהשתל כולו תקול, צריך להחליף את החלק הפנימי בניתוח."

כשמדברים על חירשות מאוחרת, לא מולדת – ממה בעצם היא נגרמת?

"אחת התופעות השכיחות שגורמות לחירשות נרכשת אצל ילדים ומבוגרים היא דלקת קרום המוח, שנגרמת מחיידק בשם פנאומוקוק. בתוך ימים ספורים מהתפרצות המחלה עלולה להיגרם חירשות דו-צידית בלתי הפיכה. תהליך החירשות הוא תוצאה של דלקת בתוך האוזן הפנימית, הגורמת בסופו של התהליך להסתיידות כל השבלול ובמצב כזה קשה מאוד ולעיתים בלתי אפשרי להשתיל. הימים הראשונים שאחרי התפרצות הדלקת הם קריטיים ויש לוודא במהירות האפשרית את מצב השמיעה, ואם אכן יש חירשות, יש לעשות השתלה דו-צידית מוקדם ככל האפשר. מקרה לדוגמה הוא תינוק בן חמישה חודשים,  בריא, שחלה בדלקת קרום המוח. הוא היה חודש בטיפול נמרץ – שם טיפלו בו וייצבו אותו עד שנרפא והשתחרר. כעבור כמה ימים התקשרה האם ואמרה שהוא לא מגיב לקולות. היא הוזמנה בדחיפות לבדיקת שמיעה בהרדמה ושם גילינו שהילד חירש. בתוך זמן קצר מאוד היינו צריכים להסביר להורים שהילד חירש ויש חלון הזדמנויות קריטי להציל את המצב ולבצע השתלה דו-צידית. עוד באותו יום עשינו לו MRI, גם הוא בהרדמה, ובתוך שבוע השתלנו לו שתל דו-צידי. היום הוא בגן חובה ולא מפסיק לפטפט ולשיר."

"שבוע אחרי השתלת השבלול קיבלתי וואטסאפ מרגש מאבא שלו, שבו יש סרטון של הילד שואל: 'איפה האוזניים שלי? שימו לי את האוזניים!'"

"סיפור אחר הוא על ילד רגיל ושומע כבן שלוש, שהגיע אלינו עם בחילות והקאות. תוך כדי אשפוז מצבו החמיר והתסמינים העידו על דלקת קרום המוח. התחילו טיפול ותוך יומיים המצב השתפר. בבדיקת שמיעה עלה חשד שהילד איבד את שמיעתו שהתבררה כנכונה בבדיקת ABR בהרדמה. תוך כדי אשפוזו נעשה MRI שלא הדגים סיגנל של השבלול וחששנו שאם נחכה עוד, לא נוכל להשתיל בגלל הסתיידות של השבלול. בתוך שלושה ימים עשינו השתלה דו צידית. אם היינו מחכים עוד שבוע כבר לא היה אפשר להציל את השמיעה שלו. אחרי  כחודשיים קיבלנו וואטסאפ מרגש מאבא שלו, שבו יש סרטון של הילד  שמתעורר משינה ושואל: 'איפה האוזניים שלי? שימו לי את האוזניים!'"

לד"ר קאופמן יש עוד הרבה סיפורים מרגשים כאלה, למשל על שתי אחיות, האחת בת 91 (!), ואחותה בת ה-85, שבאה איתה והתלוננה שהיא לא יכלה לתקשר איתה כי היא – הבכורה – אינה שומעת ואינה עונה לטלפון…

ובאמת השתילו לה שתל שבלול וחייהן של השתיים השתנו!

מה צופן העתיד בתחום של שתלי שבלול?

"היום כבר עובדים על פיתוח חדשני – שתל שהוא כולו פנימי – כך שמבחוץ לא ייראו שיש למושתל בעיית שמיעה. יהיה רכיב נטען – ממש כמו מכשירים שאנחנו מכירים מתחומים אחרים – וכך בלילה תהיה טעינה וביום – שומעים כרגיל, בלי התקנים מכבידים. תהיה גם השתלה בחירשות חד צידית ובמצבים של חירשות חלקית."

מרפאת אף-אוזן-גרון של הדסה מדיקל פועלת בגישה הוליסטית ורב-מערכתית. הרופאים המומחים של הדסה באים במיוחד למרכז הארץ כדי להציע שירותי רפואה פרטית מצוינים ופועלים בשיתוף פעולה עם מגוון רופאים מומחים מקשת רחבה של התמחויות.

במרפאה נותנים מענה לכל הבעיות שקשורות לתחום של אף-אוזן-גרון. בין אלה: מחלות אא”ג ילדים, לרינגולוגיה (דרכי אוויר עליונות ומיתרי הקול), צרידות, דלקות אוזניים כרוניות, בעיות שמיעה ודיבור, גידולי ראש וצוואר ועוד.

ייחודה של המרפאה באפשרות לקבל מענה מרופא פרטי מומחה באף אוזן גרון בגישה רב-תחומית ומותאמת אישית, במרפאה חדישה ובציוד מתקדם וחדשני בחזית הטכנולוגיה

את המרפאה מנהל פרופסור רון אלישר, מנהל מחלקת אא”ג וגידולי ראש צוואר בהדסה עין כרם, ולצדו פועלים במרפאה רופאים מומחים בכל תחומי האא”ג, שבאים מהדסה ירושלים לרמת גן כדי לתת מענה לאנשי המרכז שרוצים את המצוינות של הדסה קרוב לבית.

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם