הדסה אופטימל

חדש ברפואת נשים – הסרת גידולים לא פולשנית

ד"ר טל סער: גינקולוג, מתמחה בניתוחים גינקולוגיים זעיר-פולשניים

תחום רפואת הנשים הכירורגית התפתח מאוד בשנים האחרונות, והיום אין צורך בפתיחת הבטן כדי לאבחן את מקורם של כאבים כרוניים.

ניתן להסיר גידולים שפירים כמו שרירנים ברחם בהתערבות כירורגית מינימלית, להכניס מצלמות זעירות לאבחון וגילוי הידבקויות ולטיפול בדימומים, ולאבחן מחלות "נשיות" כמו אנדומטריוזיס או כאבי אגן כרוניים במהירות ובקלות יחסית.

ד"ר סער עלה לישראל מבלגיה בגיל 18, למד רפואה באוניברסיטה העברית והתמחה בהדסה הר הצופים. לפני ארבעה חודשים הוא חזר משתי שנות התמחות על באוסטרליה, שבמהלכן התמחה בניתוחים גינקולוגיים זעיר-פולשניים.

ד"ר טל סער

ד"ר סער, מה התחומים שאתה עוסק בהם?

"אני מתמחה בניתוחים בטכנולוגיה זעיר-פולשנית בחלל הבטן, בחלל הרחם, ובייחוד בנשים הסובלות מאנדומטריוזיס, משרירנים ברחם ומכאבי אגן כרוניים."

איך עוזרים לנשים עם אנדומטריוזיס?

"האנדומטריוזיס היא מחלה שהאבחון שלה והטיפול בה התקדמו והתפתחו מאוד בשנים האחרונות. לא מזמן הייתה אצלי מטופלת שסבלה מאנדומטריוזיס 14 שנה, ולא אבחנו את זה. נתנו לה כדורים נוגדי דיכאון ותרופות פסיכיאטריות אחרות, כי לא ידעו איך לעזור לה. תחשבו על התסכול והייאוש שאופפים אישה כזאת, שבמשך כל כך הרבה שנים חווה כאבים קשים ומסתובבת בעולם חסרת אונים בידיעה שאין לה מזור וגרוע מכך – שכל מה שהיא חווה הוא על רקע נפשי. לשמחתנו היום בעולם וגם בארץ מודעים יותר למחלה ויכולים להציע פתרונות ניתוחיים ולא ניתוחיים כדי לפתור אותה."

מה עוד דורש נקודת מבט גינקולוגית כשמדובר בכאבי אגן כרוניים?

"יש תופעה של כאבי אגן כרוניים, שיכולים לנבוע מארבעה גורמים עיקריים: 1) מערכת העיכול (כגון מעי רגיז) 2) מערכת השתן, שם האבחון חשוב, אך הטיפול לרוב יבוצע ע"י מומחים בתחומים הרלוונטיים. 3)אנדומטריוזיס – נגעי רקמת רירית הרחם הנמצאים במקומות שונים בחלל הבטן ויכולים לגרום לכאבים חמורים, בעיקר בזמן הווסת, בקיום יחסים ולפעמים גם להשפיע על הפוריות. 4)בעיות מיופציאליות – כאבים כרוניים בשרירים, וכשמדובר בנשים – בעיקר בשרירי האגן. בעצם מדובר בכיווץ יתר של שרירי אגן, דבר היכול להשפיע על איכות חיים ואף להחמיר בזמן קיום יחסים. את זה לדוגמה לא פותרים בניתוח, אלא בפיזיותרפיה או בנוגדי כאב – בהתאם לאבחון ולזיהוי של מקור הכאבים."

מה היתרונות של ניתוח כירורגי בשיטות זעיר-פולשניות לעומת ניתוח שמרני?

"ראשית והכי חשוב – ההחלמה מהירה ופשוטה הרבה יותר, ונמנעים סיבוכים רבים שיכולים להתעורר בעקבות ניתוח של פתיחת בטן, לדוגמה, על כל המשמעויות שכרוכות בכך. רוב המטופלות שעוברות כריתת רחם בטכנולוגיה זעיר פולשנית, בלי פתיחת בטן, משתחררות כעבור פחות מ-24 שעות מהניתוח. זה חוסך אשפוז ממושך, סיבוכים מיותרים וכאמור ההחלמה פשוטה ומהירה."

הסרת גידולים

מי הנשים הפונות לכירורג עם התמחות כמו שלך?

"אליי מגיעות לייעוץ ולטיפול נשים שסובלות מכאבים לא מוסברים. נשים החייבות לעבור התערבות כירורגית ומעוניינות בשיטה זעיר פולשנית (כריתת רחם, שרירנים , ציסטות שחלתיות, וכדומה). נשים בטיפולי פריון שיש להן גידולים שפירים תוך רחמיים (כגון פוליפים ושרירנים) שמעכבים כניסה להיריון, נשים אחרי לידה שנשארה להם ברחם חלק מהשליה, או נשים אחרי הפלה או מי שסובלות מדימומים לא סדירים שמקורם ברחם ואפשר לטפל בהם בטכנולוגיה זעיר פולשנית."

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם