הדסה אופטימל

כיצד להגן על עצמכם מפני מחלות הסרטן?

מחלת הסרטן עדיין מהווה הגורם הראשון לתחלואה בעולם המערבי. מתוך הסטטיסטיקות בישראל עולה כי אחד מתוך 3 אנשים יחלה במהלך חייו בסרטן ונראה כי אין מה לעשות לנוכח הגורל הידוע מראש הזה. אז זהו, שיש הרבה מה לעשות בנידון ולפעול למען בריאותינו האיתנה.

הכל מתחיל באורח חיים בריא

היום כבר ידועה חשיבותו המכרעת של אורח חיים מאוזן ובריא בכל הקשור במניעת הסרטן. וישנם חמישה מרכיבים עיקריים לאורח חיים בריא:

  1. פעילות יומיומית – פעילות גופנית מפחיתה באופן משמעותי את הסיכויים ללקות במחלת הסרטן וההמלצה היא לפעילות ספורטיבית חצי שעה ביום לפחות.
  2. אזור ללא עישון – העישון גורם לתאים סרטניים לשגשג. אנשים מעשנים נוטים ללקות במחלות יותר מאשר אנשים שאינם מעשנים. ידוע כי גם עישון פאסיבי מסכן באותה המידה.
  3. משקל גוף תקין – משקל גוף עודף מגביר את הסיכון לפתח מחלות מסרטנות. כדאי לשמור על משקל תקין ומאוזן על מנת להגן על בריאותכם.
  4. הישמרו מפני חשיפת יתר לקרני השמש – הקשר בין סרטן העור לבין חשיפה מוגברת לשמש הוכח מחקרית. בין השעות 10:00-16:00 מומלץ להישאר מחוץ לטווח החשיפה וגם כשנחשפים כדאי להרגיל את עצמכם לחבוש כובע ולמרוח קרם הגנה.
  5. תזונה נכונה – יש משמעות גדולה לאוכל ולשתייה שאתם מכניסים לגופכם בכל הקשור לסרטן. ועל כך נרחיב מעט יותר.

תזונה נכונה תשמור על בריאותכם

תזונה נכונה תשמור על בריאותכם

מחקרים רבים מוכיחים את הקשר בין תזונה נכונה לגוף בריא נקי ממחלות ולפי האגודה למלחמה בסרטן הימנעות ממאכלים מסוימים תעזור לכם במניעת מחלת הסרטן.

אז מה לאכול וממה להימנע?

  • אכלו סיבים תזונתיים – נוכחותם של הסיבים התזונתיים חשובה מאוד בתפריט היומי שלכם. תוכלו למצוא אותם בירקות ופירות, בקטניות ודגנים מסוימים. הסיבים משפרים את פעילות המעיים ומסייעים להניע את האוכל והשתייה שמתעכלים בצורה תקינה וחופשיה. נוכחותם של סיבים תזונתיים בתזונה היומיומית שלכם משפיעה ישירות על הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. בכל הנוגע לפירות וירקות ידוע כי הם מכילים מרכיבים שעוזרים לגוף להגן על עצמו מפני הסרטן כגול – ויטמין E, ויטמין A, ויטמין C ועוד. עוד גורם נוסף וחשוב הידוע כמפחית את הסיכון לחלות בסרטן הוא הפיטואסטרוגן המצוי בקטניות.
  • הימנעו מצריכת אלכוהול מופרזת– היות והאלכוהול מגיע לכבד שם הוא מתפרק, שתיית אלכוהול מופרזת מעמיסה עליו ומגבירה את הסיכויים לחלות בסרטן הכבד כמו גם בסרטן השד וסרטן הפה. ההמלצות הן מקסימום מנה אחת של שתיה ביום לנשים, ומקסימום שתי מנות ביום לגברים.
  • הימנעו מאוכל מעובד, מטוגן, מעושן, על האש – נכון שהם אולי טעימים, אבל הקשר בין מזונות אלו לבין התפתחותם של תאים סרטניים הוא הדוק. מומלץ לשמור על תזונה שמבוססת על מרכיבים טבעיים, שלא עברו תהליך כל שהוא ולאפשר לגוף לעכל אותם בצרה הטובה ביותר.

כיצד להגן על עצמכם מפני מחלות הסרטן

אבחון מוקדם של מחלות

מעבר להקפדה על אורח חיים בריא ועל כל המשתמע ממנו, הולכת ומפתחת היום המודעות לחשיבותו המכרעת של האבחון המוקדם. באמצעות סדרת בדיקות תקופתיות תוכלו להתגונן מפני הסרטן. לכל סוג סרטן ישנן הבדיקות המתאימות לו לגילוי מוקדם של המחלה וחשוב להקפיד לבצע אותן שכן ההשפעה שיש לגילוי מוקדם של המחלה על היכולת של הגוף להתמודד איתה היא מובהקת. חשיבות נוספת היא באפקטיביות שיטות הטיפול בשלביה הראשונים של המחלה לעומת שלבים מאוחרים יותר.

הבדיקות המקדימות לאבחון מוקדם של מחלת הסרטן יכולה להציל חיים, שכן המעבר של תא הנמצא במצב טרום סרטני למצב של גידול סרטני יכול לערוך בין 5 שנים ל-30 שנים והאבחון המוקדם הנעשה בשנים אלו שלפני התפרצות המחלה והידרדרותה לשלבים הקריטיים, יכול באופן חד משמעי לשנות גורלו. בנוסף תורם הגילוי המוקדם לכך שהטיפולים הקשים הניתנים בשלבים המאוחרים של המחלה נחסכים מהחולה והטיפול מתקצר היות ומדובר בשלבים הראשוניים בלבד.

אבחון מוקדם של סרטן השד – כל אישה מעל גיל 50 (אלא אם כן יש לה היסטוריה משפחתית של סרטן השד ואז ההמלצה היא מגיל 40 ואילך) צריכה לעבור בדיקת ממוגרפיה שנתית. בנוסף ההמלצה היא לבצע בדיקות ידניות שגרתיות באופן עצמאי ופנייה לכירורג שד במידה ומתגלה ממצא כלשהוא.

אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס – מעל גיל 50 מומלץ לעבור בדיקת דם סמוי בצואה ובדיקת קולונוסקופיה  שנתית.

אבחון מוקדם של סרטן העור – אחת לשנה מומלץ לפנות לרופא עור אשר עובר באופן קפדני על כל הגוף והקרקפת לבחינת נקודות חן ושומות על גבי העור.

יש עוד מגוון רחב של בדיקות מוקדמות לגילוי של סוגי סרטן נוספים שניתן לבצען במרכז הרפואי החדש של הדסה מדיקל בירושלים (לדוגמה סקר מנהלים, או מכון הדימות). על מנת לקחת את החיים בידיים ולשמור על בריאותכם בצורה המיטבית כדאי לפנות בהקדם ולחסוך לעצמכם סבל, כאבים וטרחה בהמשך. הבריאות שלכם היא מעל לכל.

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם