הדסה אופטימל

עשרת הדיברות להגנה מפני השמש

פרופ' אריה אינגבר, מומחה למחלות עור ומין ורופא עור פרטי,  הדסה מדיקל.

קרני השמש, המחממות אותנו ומסייעות לגופנו לסנתז ויטמין D יכולות להזיק לתאי העור במינונים גבוהים. בארץ שטופת שמש כמו ישראל, אשר הקיץ אורך בה מספר חודשים, שיעור הנזקים בשל חשיפת יתר הוא גבוה ועלול להוביל לנזקים מידיים כמו כוויות שמש ולמצבים קיצוניים יותר כמו גידולי עור סרטניים.

המודעות להגנה מפני קרני השמש עולה משנה לשנה ועדיין יש לא מעט אנשים המסתובבים בחוץ בשעות האור ומסכנים את בריאותם ללא ידע אמיתי כיצד מומלץ להגן על עצמם וללא ההבנה שנקיטת פעולות אלו היא קריטית עבור שמירה על בריאות תקינה.

הגנה מפני חשיפת יתר לקרני השמש יכולה להתבצע במספר דרכים כאשר הדרך הפשוטה ביותר היא מניעה: להימנע משהייה בחוץ ,במקום לא מוצל בשעות שיא קרינת השמש ,בקיץ בין השעות 09:00-17:00. דרך נוספת היא ,בעת שהייה בשמש, חבישת כובע רחב שוליים עם כיסוי עורף וחולצה עם שרוולים ארוכים ומכנסיים ארוכים. המרכיב הנוסף והחשוב הוא שימוש עקבי בקרם הגנה. מסתבר כי יש מצבים רבים בהם אנשים פוסחים על השימוש בקרם הגנה ועל כן נעבור הפעם על השימוש הנכון במוצרים אלו כמשלימים את ההגנה המלאה מפני חשיפה מסכנת לקרני השמש.

לפניכם 10 חוקים חשובים להגנה מפני חשיפת יתר לקרני השמש –

כובע זה טוב אך לא מספיק

הכובע נועד להגן מפני חשיפה לשמש אך במרבית המקרים הוא אינו מכסה שטח רחב מספיק. הכובע מגן על הקרקפת ואם הוא רחב שוליים גם חלקית על הפנים, אך הוא אינו מגן על חשיפה של הצוואר, אמות, שוקיים, מפתח החזה. אם הוא ללא שוליים וללא מגן עורף, הוא גם אינו מגן על הלחיים, העורף ואפרכסות האוזניים. אז כובע הוא חשוב אך בהחלט אינו מספיק כהגנה מלאה מפני קרני השמש וכאן מגיע קרם ההגנה על מנת להשלים את הטיפול ולהגן על העור בצורה המיטבית ביותר.

כך תגנו על עצמם מפני השמש

גם חשיפה קצרה היא חשיפה שעלולה להזיק

גם אם אתם לא נוהגים לשהות בשמש זמן רב חשוב שתדעו כי גם חשיפה יחסית קצרה לשמש עדיין יש בה סיכון ולכן השימוש בקרם הגנה חשוב בכל יציאה מן הבית, אפילו קצרה, בשעות היום.

קרינה בזמן נהיגה

תופתעו אולי לגלות כי הקרינה של השמש מגיעה אליכם גם כשאתם ברכב מוגנים כביכול. אנו חשופים אליה במיוחד בשעות לפני הצהריים המוקדמות, בזמן הנסיעה בבוקר ובשעות אחר הצהריים המאוחרות. כאשר קרני השמש מגיעות אלכסונית. השמשה איננה מגינה מהקרינה העל-סגולית של הקרניים הארוכות ( קרני A) גם במקרים בהם שמשת הרכב היא כהה. חשיפה לקרני A עלולה לגרום לגידולים סרטניים בעור. אי לכך יש למרוח משחת הגנה נגד קרינת שמש גם לפני נסיעה ברכב.

"אני כהת עור ומשתזפת בקלות אז אני לא רגישה לחשיפה לשמש"

 אכן, כהי עור רגישים פחות לקרינת שמש ושכיחות גידולי העור הסרטניים בקרבם נמוכה יותר, אך הם אינם חסינים בפני גידולים סרטניים של העור. לכן ההמלצה היא גורפת ומתייחסת לבעלי כל סוגי העור.

בדקו את תאריך התפוגה 

עד לפני זמן לא רב, לא היה תאריך תפוגה למשחות להגנה מפני קרינת שמש. הסיבה לכך הייתה שהם נחשבו לתמרוקים ללא תאריך תפוגה. כמובן שזו הייתה טעות, כי משחות להגנה מפני קרינת שמש הן רפואיות ומאבדות את יעילותן או מתפרקות עם הזמן כמו תרופות. בתקופה האחרונה מקפידות חברות הייצור לציין תאריך תפוגה על גבי תכשירי ההגנה מפני קרינת השמש. חשוב לבדוק תאריך זה ולהימנע משימוש במוצרים שפג תוקפם.

גם הקרם צריך הגנה

אחסון לא נכון של תכשירי הגנה מפני קרני השמש עלול לפגוע ביעילות המוצר. יש לאחסן בטמפרטורת חדר רגילה, ללא כל צורך בקירור. אין לחשוף את התכשירים לשמש או לחום גבוה כיוון שהתחממותם עלולה לגרום להרס המרכיבים הפעילים שבמוצר. בשום אופן אין להשאיר אותם ברכב שחונה בשמש. בקיץ הטמפרטורה בתוך רכב שחונה בשמש, יכולה להגיע ל- 70-80 מעלות צלזיוס וכמובן החום יגרום להרס מרכיבי המשחה.

בחרו את מקדם ההגנה הנכון

בניגוד למה שרוב האנשים סבורים, מספר מקדם ההגנה המצוין על גבי התכשירים המכונה -SPF, איננו מתייחס לריכוז המשחה אלא למדד של מידת הגנתה על העור מפני קרני השמש. ככל שמדד זה גבוה יותר, המשחה יעילה יותר להגנה מהשמש. למרות ש-SPF 15 מספיק להגנה מפני קרינת השמש, המלצתי היא להשתמש במשחה שה-SPF שלה 30 ומעלה. הסיבה לכך היא הצורה בה כולנו משתמשים במשחה. ה- SPF המצוין על גבי המשחה נקבע בתנאי מעבדה כאשר מורחים את המשחה במספר שכבות באופן מבוקר. רוב המשתמשים מורחים את המשחה בשכבה דקה. במקרה כזה ה-SPF 15 יורד לרמה נמוכה יותר אשר איננה מספיקה להגנה. לכן רצוי להשתמש ב- SPF גבוה יותר כי גם אם המדד ירד, בשל צורת המריחה, עדיין הוא יהיה גבוה מספיק להגן על העור מפני קרינת שמש. אין צורך ב-SPF גבוה מ-50. מחקרים הוכיחו שכל מדד גבוה יותר מ-50 איננו טוב יותר מ-50 וזו הטעיה שיווקית גרידא. אי לכך בשנים האחרונות ,עפ"י חוק, אין לציין על המשחה שה-SPF שלה גבוה מ-50.

בחרו את המרקם והריח האהוב עליכם

אנשים רבים נמנעים משימוש בקרם הגנה בשל המרקם הסמיך והשמנוני, ריח לא נעים, צריבה בעיניים ועוד סיבות אשר הופכות את השימוש בו לטרחה. חשוב לדעת כי היום קיימים לא מעט תכשירים, בעיקר תחליבים, אשר מרקמם נעים יותר ושאינם פגורמים לתופעות לוואי לא נעימות. מעבר לכך ההמלצה היא למרוח את הקרם לפחות בשתי שכבות וכ-10 דקות לפני היציאה לאור השמש. במידה ואתם שוהים בים או בבריכה הקפידו לאחר  מספר טבילות במים להתנגב ולמרוח פעם נוספת את הקרם על העור, גם אם אתם משתמשים בקרם הגנה שכתוב עליו שהוא לא יורד במים.

לא רק בקיץ

המודעות להגנה מפני קרני השמש קיימת אצל רוב האנשים רק בעונת הקיץ, זו טעות נפוצה שבחורף אין קרינת שמש שיש בה סיכון. גם בימי החורף ,הקרירים יחסית, עדיין יש סכנת קרינה ולכן גם בתקופה זו חשוב להקפיד למרוח תכשירי הגנה.

תכשירי ההגנה בטוחים לשימוש

בשנים האחרונות נפוצה שמועה בקהל הרחב, שמשחות להגנה מפני קרינת שמש לא רק שלא מגינות אלא אף גורמות לגידולי עור סרטניים. טעות זו נובעת מאי הבנה של הדיוטות במסקנות מחקרים שנעשו בתחום זה. אין כאן המקום להרחיב בנושא זה ,אך חשוב לציין את עיקרי הדברים: אותם מחקרים מראים כי בשל יעילות גבוהה יותר של תכשירי ההגנה מפני קרני השמש אנשים המשתמשים בהם שוהים בשמש זמן רב יותר, ולמרות השהייה הממושכת בשמש קופחת, הם לא מפתחים כוויות שמש. מאידך, למרות מריחת המשחות להגנה מפני קרינת שמש, הם עדיין סופגים קרינת שמש בעיקר קרניים מסוג A (קרניים על-סגוליות ארוכות) ועלולים לפתח גידולים סרטניים בשכיחות יתר, בהשוואה לעבר, שאנשים נמנעו מחשיפה ממושכת לשמש כי פיתחו כוויות. כלומר, המשחות להגנה מפני קרינת שמש, יוצרות אצל המשתמשים ביטחון מוטעה. המסקנות של המחקרים האלה לא היו שאין להשתמש במשחות להגנה מפני קרינת שמש, אלא שגם עם מריחת המשחות, אין לשהות שהות ממושכת מדי בחשיפה לשמש. המלצה זו בהחלט נכונה. גם עם שימוש במשחות להגנה מפני קרינת שמש ואמצעי הגנה אחרים, יש תמיד לנהוג בתבונה ולהגביל את החשיפה לקרני השמש בשעות החמות.

להשתמש בקרם הגנה טוב

לסיכום – הגנה מחשיפת יתר לקרניים העל-סגוליות של השמש, הקצרות והארוכות, חשובה למניעת התפתחותם של גידולי עור סרטניים. ההקפדה על הכללים שפורטו כאן מיועדת לכל אדם ואדם למען הצלת חיים, פשוטה כמשמעה. יש להדגיש שגילוי נגע סרטני בעור בשלב מוקדם וכריתתו ,מביא לריפוי מלא ברוב המקרים. לעומת זאת, איחור בגילוי נגע סרטני בעור, כמו מלנומה למשל, במקרים רבים הוא קטלני. לכן חשוב מאד לשים לב לנגעים בעור גופכם, במיוחד כאלה שהופיעו פתאום או שהשתנו. כל שינוי כזה מחייב בדיקה מיידית אצל רופא עור. מומלץ גם לבצע בדיקה שנתית אצל רופא עור, שבה הוא בוחן את גופכם מכף רגל ועד ראש ומאתר נקודות חשודות. בדיקת העור לאיתור נגעי עור חשודים, ניתן לבצע גם במרכז הרפואי שר"פ הדסה מדיקל ע"י רופאי העור הבכירים והמיומנים של ביה"ח הדסה. לתיאום תור לבדיקה קפדנית ומקצועית צרו קשר עוד היום עם המרכז הרפואי הדסה מדיקל ברמת גן.

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם