הדסה אופטימל

לחם חי או מלא? כוסמין או שיפון? כל התשובות בפנים

“אם אתה לא יכול להילחם בהם – הצטרף אליהם”

ד”ר אולגה רז

מהן בדיוק פחמימות – האויב הגדול של כל המנסים לרדת במשקל או לשמור עליו? ואיך נגמלים מסוכרים? שאלות אלה ורבות אחרות מטרידות אותנו ללא הרף בבואנו לסגל לעצמנו אורח חיים בריא ותזונה נכונה.

ראשית לכל נעשה סדר: חשוב להבדיל בין פחמימות מורכבות, כמו לחם, פסטה, אורז וכיוצא באלה, ובין סוכרים. פחמימות מתוקות – שהן למעשה סוכרים – אומנם טעימות אבל משפיעות על המוח השפעה מהירה ומסוכנת. רמות הסרוטונין, שאחראי על רוגע ושובע, עולות במהירות ונופלות במהירות – מה שגורם לנו להיכנס לסחרור של עוד ועוד מתוקים וחטיפים. לעומת זאת כשאוכלים פחמימה מורכבת בעלת מדד גליקמי נמוך, שלא מעלה מהר את הסוכר בדם, התהליך הדרגתי ורמות הסרוטונין עולות במתינות ובהדרגה למשך שלוש עד ארבע שעות. כך, אם אוכלים פחמימות מורכבות מדי שלוש או ארבע שעות, הרעב פוחת והחשק למתוק יורד. סרוטונין הוא החומר שמחבר בין תאי העצב, הוא מרכיב חשוב בתקשורת העצבית והוא אחראי גם לשלווה ולרוגע. הוא “סם הכיף”.

לא על לחפ לבדו

דיאטת לחם – יש חיה כזאת!

היום מדברים פחות על “דיאטה” כמבצע זמני, ויותר על “ניהול משקל”, ממש כמו ניהול חשבון הבנק, ניהול העסק, ניהול יחסים וכו’. עלינו לנהל את יחסינו עם האוכל ועם האכילה, כדי שנוכל להפוך את היחסים לארוכי טווח וליציבים לאורך זמן.

בדיאטת הלחם אוכלים מדי שלוש-ארבע שעות פחמימות מורכבות, זה מספק תחושה של רוגע, שובע וכך קל יותר להתמיד לאורך זמן.

לחם לא משמין. מה שמשמין זה מה שאוכלים עם הלחם

איך נבחר את סוג הלחם?

ד”ר אולגה רז, דיאטנית קלינית, הדסה מדיקל: יש תבואות  שונות שניתן להכין מהן לחם:  חיטה, כוסמין (חיטה עתיקה), שיפון וכו’. כולם די דומים. רצוי לבחור לחם חי/מלא – שמכיל יותר ויטמינים, סיבים וכך ספיגת הסוכר בדם תהיה הדרגתית, ולא בבת אחת.”

איך נדע שבחרנו לחם מהסוג הטוב?

“חשוב לא להתבלבל – הצבע לא מעיד על טיב הלחם, כי זה יכול להיות פשוט צבע מאכל! בדקו את תווית הרכיבים – הרכיבים מסודרים בסדר יורד והרכיבים הראשונים צריכים להיות סוגי קמח מלא.”

איזה לחם מתאים לאכול בדיאטה?

“לחם לא משמין. מה שמשמין זה מה שאוכלים עם הלחם בד”כ – ממרחים בכמויות או לחם ליד ארוחות עשירות. אם אוכלים לחם מרוח במעט ממרח זה לא משמין וזו ארוחה נהדרת, בריאה וקלה להכנה ולאכילה. אפשר לבחור לחם מלא או קל. לחם קל אוורירי יותר ומכיל פחות קמח מלחם רגיל ולכן הערך הקלורי יהיה נמוך יותר וזה יכול להקל את ניהול הארוחות והמשקל. אפשר גם לפרוס לחם רגיל לפרוסות דקות. זכרו: הכול עניין של ניהול נכון!”

לחם לא משמין. מה שמשמין זה מה שאוכלים עם הלחם

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם