הדסה אופטימל

אבחון מוקדם של סרטן השד מציל חיים

חודש המודעות לסרטן השד הוא ההזדמנות שלך להתגבר על הפחד ולעשות בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן השד. בהדסה מדיקל תוכלי לשלב בדיקת רופא, ממוגרפיה ואולטרה-סאונד תחת קורת גג אחת – ולחזור הביתה רגועה

סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. כ- 5,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד בישראל. ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ-90%. מספר הנשים המחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגילוי המוקדם ובזכות שיפור דרכי הטיפול והגברת המודעות הנרחבת בארץ.

לרגל חודש המודעות לסרטן השד שוחחנו עם ד"ר תמר סלע, רדיולוגית אבחנתית ומנהלת היחידה לדימות השד בהדסה ויושבת ראש החוג לדימות השד של איגוד הרדיולוגים בישראל.

לדברי ד"ר סלע, חודש המודעות הוא מועד סמלי, וחשוב להיות מודעת כל השנה, לקבל אחריות ולנקוט פעולות מניעה מצילות חיים.

חודש מודעות לסרטן השד

"תחום דימות השד הוא תחום שהולך ומתפתח, "אומרת ד"ר סלע. "אם פעם חשבנו שיש "מידה אחת לכולן" – היום מתאימים לכל אישה בהתאם למבנה השד שלה ולרמת הסיכון שלה את פרוטוקול המעקב המיטבי."

"בישראל פועלת תוכנית סקר לגילוי מוקדם של סרטן השד, שנתמכת חוקתית, ובה באופן יזום קופות החולים מזמינות נשים להיבדק," אומרת ד"ר סלע. "על פי תוכנית זו כל הנשים בישראל זכאיות לבדיקת ממוגרפיה מגיל 50 עד 75 אחת לשנתיים. אם יש אישה שברקע שלה גורמי סיכון, כמו סיפור משפחתי או סרטן שד בעבר – היא זכאית להיבדק אחת לשנה מגיל 40."

"מלבד תוכנית הסקר, בכל מקרה שאישה ערה לשינוי או לממצא חשוד בשד, כגון: גוש מישושי חדש, שינוי בצבע העור, היפוך של פטמה או הפרשה מהפטמה – יש לפנות מיד לרופא כירורג שד לבדיקה."

ב"הדסה מדיקל" עושים את הבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד במסגרת בדיקות הסקר. הבדיקה בהדסה מדיקל היא בדיקה ייחודית – כי היא משלבת בדיקת רופא ידנית, בדיקת ממוגרפיה ובדיקת אולטרה-סאונד.

מלבד במסגרת בדיקות הסקר, אפשר גם להיבדק בהדסה מדיקל בהתחייבות מקופות החולים למיניהן, או בתשלום סמלי מופחת, בהפניית רופא. דוקטור סלע מדגישה כי העובדה שהבדיקה מבוצעת חינם אין כסף או בתשלום סמלי מעידה על כך שמשרד הבריאות מעוניין שכל אישה שרוצה להיבדק – תוכל לעשות זאת בלי חסמים כלכליים.

"ד"ר תמר סלע בעבודה

ד"ר תמר סלע בעבודה

בדיקה נוספת המשמשת במקרים מיוחדים לאבחון סרטן השד היא בדיקת MRI, אך בדיקה זו מיועדת לנשים בסיכון גבוה, כמו נשאיות מוטציה גנטית. בכל מקרה, את בדיקת ה-MRI  עושים נוסף על הבדיקות האחרות.

ד"ר תמר סלע מדגישה שבדיקת ממוגרפיה היא הבדיקה היחידה שהוכחה כמקטינת תמותה מסרטן שד. אבל אצל חלק מהנשים בדיקת הממוגרפיה היא מוגבלת, בגלל מבנה שד סמיך. אצל נשים אלה נוסיף בדיקת אולטרה-סאונד, שמגדילה את הסיכוי לגילוי מוקדם. אמצעי נוסף לשיפור הדיוק של הממוגרפיה הוא הממוגרפיה התלת-ממדית, במצלמת את השד בזוויות שונות ומגדילה את האפשרות לגילוי סרטן ב-25%. חשוב לזכור שכל הבדיקות האחרות באות כתוספת לבדיקת ממוגרפיה, ולא במקומה."

האם במדינת ישראל יש מודעות מספקת לגילוי מוקדם של סרטן השד?

ד"ר סלע: "בישראל יש מודעות, אבל עדיין נשים מפחדות להיבדק, לא רוצות לדעת. עם זאת ההיענות לסקר ממוגרפיה בישראל היא בין הגבוהות בקרב מדינות ה-OECD, וסיבה מרכזית היא שהבדיקה נגישה לכל אישה."

לסיכום, אומרת ד"ר סלע, כל אישה מכירה את גופה הכי טוב. בכל גיל, כשמתעורר חשד, ולו הקטן ביותר, יש ללכת ולהיבדק. "ה'אויב' הכי גדול לגילוי מוקדם של סרטן השד הוא הפחד. חשוב לא לטמון את הראש בחול או לומר 'לי זה לא יקרה'. אני פונה לכל אחת כאישה לאישה: קחי אחריות על חייך ובואי להיבדק."

 

סרטון הסברה בנושא חודש המודעות לסרטן השד 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם