הדסה אופטימל

מעי רגיז – התסמינים שחשוב שתכירו והתזונה שתשפר משמעותית את מצבכם

ד”ר אולגה רז, תזונאית קלינית, הדסה מדיקל

כאבי בטן חוזרים ונשנים? יציאות לא סדירות? גזים?
אלו הם חלק מתסמינים העיקריים לתופעה אשר כ-15% מהאוכלוסייה סובלים ממנה, תסמונת המעי הרגיז, IBS באנגלית. לתסמינים אלה יכולים להתלוות נפיחות בבטן, עוויתות, שלשולים, עצירויות ותחושה כללית לא נוחה באזור הבטן. לא תמיד יבואו לידי ביוטי כל התסמינים ולעתים מדובר בתקופות קלות יותר ותקופות קשות יותר. חשוב לדעת שתסמונת המעי הרגיז מורידה את רמת איכות החיים, אך לא מהווה מפגע בריאותי משמעותי.

 

תסמונת המעי הרגיז

 

למי יש נטייה לפתח מעי רגיז?

רוב הסובלים מתסמונת המעי הרגיז הן נשים, בערך פי שלוש יותר מגברים. בקבוצות הסיכון נמצאים אנשים צעירים יותר וכאלה שהתסמונת מופיעה בקרוביהם מדרגה ראשונה.

הסיבות למעי הרגיז

הסיבות האמיתיות להופעתה של תסמונת המעי הרגיז אינן ברורות ולמעשה לא קיימת כיום בדיקה היכולה להצביע באופן חד משמעי על עצם קיומה. קיימות מספר השערות: חוסר איזון במערכת העצבים שנובע משינוי של רמת הסרוטונין במעי, סטרס, מערכת חיסון מוחלשת, וכנראה התסמונת קשורה לחיידקי המעי – מיקרוביום.

מה מרגיז את המעי?

  • סטרס – האנשים הנוטים לתסמונת מעי רגיז עלולים להרגיש את הסימפטומים בכל מצב לחץ, לדוגה, ברגעי משבר, לחצים בעבודה או קשיים בבית, וכו’.
  • שינוים הורמונליים בנשים, לדוגמה תקופה לפני ובזמן הווסת, קשורים לעתים להופעת תסמיני המעי הרגיז.
  • רגישות למזונות שונים. מומלץ לבצע בדיקות רגישות למרכיבי המזון – בדיקת נשיפה לרגישות ללקטוז ולפרוקטוז ובדיקת דם לרגישות לגלוטן. תוצאות בדיקות אילו עוזרות לדיאטנית להתאים תזונה אישית לכל מטופל. תזונה מותאמת אישים על ידי דיאטנית ומצמצמת את המזונות הפוגעניים.

ה-FODMAP והמעי הרגיז

ה-FODMAP הם ראשי התיבות של אותם מרכיבי מזון העלולים לגרום לתסמיני תסמונת המעי הרגיז:

Fermentable Oligosaccharides Disaccharides, Monosaccharides And Polyols

מרכיבים אלה עלולים לגרום לעודפי נוזלים במעי וליצירת גזים באינטראקציה עם חיידקי המעי. לא לכל המזונות ולא אצל כולם גורמים לבעיות, אי לכך הדיאטה שניתנת על ידי דיאטנית תמיד מותאמת אישית.

המזונות שבמקרים רבים כדאי להימנע מהם:

  • מוצרי חלב – עשירים לקטוז
  • פירות כמו תפוחים, אפרסקים, מנגו, אגסים, אבטיח, דבש, אגבה, סירופ תירס – עשיר בפרוקטוז
  • ארטישוק, אספרגוס, כרוב ניצנים, ברוקולי, צנון, בצל, שום – עשירים בפרוקטנים
  • קטניות, כרובים – עשירים בלקטוסכרידים
  • ממתיקים מלאכותיים מסוג אלכוהולים, כמו סורביטול, מניטול, מלטיטול, פטריות, ארטישוק ירושלמי, שזיפים, נקטרינות – עשירים בפוליאולים

 

במסגרת השירות הניתן במרכז הרפואי הדסה מדיקל במתחם הבורסה ברמת גן ניתן כיום להגיע לאבחון ייעוץ וטיפול ולשפר משמעותית את רמת איכות החיים במידה והנכם סובלים מתסמונת המעי הרגיז. כדיאטנית המתמחה במקרים כאלו, אני מתאימה דיאטה מיוחדת זו לכל אדם הסובל ממעי רגיז בצורה אישית משום שמזון משפיע בצורה שונה על אנשים שונים. השיפור בדרך כלל מהיר ומהותי, עד כדי הפסקת הסימפטומים. משפרים ומרחיבים את הדיאטה בכל פגישה עם המטופל, כך שבסוף התהליך יש לו בהירות מלאה לגבי מה, כמה ואיך לאכול.

*הערה כללית: במידה וירידתם במשקל ללא דיאטה, סובלים משלשול בלילה, מהופעת דם בצואה, מאנמיה מחוסר ברזל, מכאב מתמיד – לפנות דחוף לרופא גסטרו לבדיקה מעמיקה.

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם