הדסה אופטימל

אבנים בכליות – הסיבות להייוצרותן, דרכי הטיפול והמכשיר החדש לריסוק האבנים

פרופ' מרדכי דובדבני מומחה לאנדואורולוגיה וריסוק אבנים.

אבנים בדרכי השתן היא מחלה שכיחה המופיעה בכ-15%-10% מהאוכלוסייה הבוגרת במהלך החיים. מחלה זו יכולה להתבטא בקשת רחבה של סימנים וסימפטומים, החל מחולים שלא מודעים כלל להימצאותן של אבנים בגופם, דרך כאבים עזים הנגרמים ממעבר של פירורי אבנים במורד מערכת השתן, זיהומים חוזרים ולעתים אף מסכני חיים, וכלה במקרים של פגיעה בתפקוד הכלייתי ואף לאובדן כליה. הטיפול באבנים בדרכי השתן השתנה באופן דרמטי במהלך שלושת העשורים האחרונים, עם המעבר מניתוחים פתוחים לניתוחים זעיר-פולשניים. כיום הטיפולים המקובלים למחלה זו כוללים ריסוק אבנים.

הגורמים להתגבשות אבנים בשתן

עלייה בריכוז השתן במצבי דהידרציה יש עלייה בריכוזי המומסים בשתן ועידוד התגבשות אבנים.

הימצאות שתן בסיסי המעודד יצירת אבנים מסוימות, בעוד ששתן חומצי מעודד יצירת אבנים אחרות.

גוף זר כמו סטנט, חוט או קריש דם המעודד אף הוא התגבשות אבנים.

תכולת מינרלים לא תקינה בשתן. עלייה בריכוזי הקלציום בשתן מביאה להיפרפראתירואידיזם, להיפרתירואידיזם, לעודף ויטמין D, לעלייה בצריכת הקלציום ולשכיבה ממושכת (שיתוק).

מהו הביטוי לתופעה 
הופעתן של אבנים בכליות גורמת לחסימת המערכת המאספת, אי ספיקת כליות וסימני זיהום. אבן המצויה באחד מגביעי הכליה ומתחילה לנוע במורד המערכת המאספת עלולה לגרום לחסימה ולכאבים עזים. עווית כלייתית היא הסימפטום השכיח ביותר הנגרם כתוצאה ממעבר אבן בדרכי השתן. הסיבה להופעת הכאב קשורה להתכווצות פריסטלטית של השופכן והתרחבותו מעל האבן וכן כתוצאה ממתיחת הקפסולה הכלייתית בשלב מאוחר יותר. הכאב, המופיע בדרך כלל לסירוגין, מתחיל באזור המותן וקורן כלפי קדמת הבטן והמפשעה.

לעתים קרובות, כשאבן נודדת במורד השופכן, יתלונן החולה על דחיפות, תכיפות ואף צריבה במתן שתן. תלונות אלו נגרמות מגירוי מערכת השתן ומזכירות סימני זיהום. אולם, לעתים יופיעו סימני זיהום אמיתיים שכוללים אף חום ונובעים מזיהום השתן בחיידקים או מזיהום שקשור לחסימה כתוצאה מהאבן. לעתים, לחולה עם כאבים במותן יופיעו גם חום סיסטמי, צמרמורות, בחילות והקאות בדומה לדלקת חריפה של הכליה .

 

אבנים בכליות – הסיבות להייוצרותן

כיצד מטפלים באבנים

כיום קיימים 3 טיפולים עיקריים:

  • ריסוק אבנים חוץ-גופי
  • ריסוק תוך-גופי של האבנים באמצעות מכשיר אופטי עדין המוחדר לתוך מערכת השתן דרך השופכה
  • ריסוק והוצאה מילעורית של האבנים

ארבעה גורמים עיקריים משפיעים על בחירת הטיפול באבנים בכליה:

  1. גודל האבנים
  2. כמות האבנים
  3. מיקום האבן
  4. הרכב האבן

למרות התקדמות מרשימה שחלה במהלך שלושים השנים האחרונות ביכולת לרסק אבנים בגישה חוץ-גופית, טיפול זה אינו יעיל בכל המקרים. מסת האבן והרכבה, וכן גורמים התלויים בחולה ובמבנה מערכת השתן העליונה, יכולים לגרום להעדפה של גישות אחרות.

במקרים בהם האבן גדולה וסיכוייה להתפנות בעזרת ריסוק חוץ גופי נמוכים, או לאחר שנכשל ניסיון כזה, ניתן לבצע פעולה אנדוסקופית ולרסק את האבן באופן ישיר בעזרת אנרגיות שונות, אשר היעילה ביותר היא באמצעות הHolmium laser- . בפעולה זו מרוסקת האבן לפירורים קטנים שיתפנו באופן ספונטני לאחר מכן. כמו כן, במהלך הניתוח ניתן גם לשלוף פירורים לאחר שרוסקו. את ההליך הזה מבצעים כיום בבי"ח הדסה עין כרם, באמצעות המכשיר החדשני המבוסס על "טכנולוגית מוזס". הטיפול באמצעות מכשיר זה משפר באופן משמעותי את יכולת השליטה בפרצדורה ומקצר אותה משמעותית. אם עד היום לקח כ-40 דקות לבצע הליך כזה כיום עם המכשיר החדש מסתיים הטיפול בכמה דקות בודדות.
יתרון משמעותי נוסף על פני הליכים פולשניים יותר הוא זמני ההחלמה הקצרים.
מכשיר כזה היה לפני שנים ספורות בגדר מדע בדיוני, ואנו עדים כיום למהפיכה אמיתית בתחום ריסוק אבנים בכליות ודרכי השתן.

במרכז הרפואי בהדסה מדיקל רמת גן תוכלו למצוא מענה, ליווי וייעוץ ממיטב המומחים בתחום אבנים בכליות, לצד הטכנולוגיה והמכשור המתקדמים ביותר בענף זה. עם הצוות המיומן, האבחון הקפדני, והמכשור החדשני הליכי הריפוי קלים וקצרים. לשיחת ייעוץ וקביעת תור התקשרו 3811*

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם