הדסה אופטימל

כל מה שרצית לדעת על הויטמין שישמור על הבריאות שלך – ויטמין די

ד"ר אולגה רז, תזונאית קלינית, הדסה מדיקל

הוא תומך במערכת החיסון, מגן על מערכת הנשימה שלנו, אחראי על בריאות העצמות בגופינו, והקשר בינו לבין מצב רוחנו הוכח במחקרים רבים. זהו ויטמין די – הויטמין ההולך ונעלם מגופינו. אז למה מדברים עליו כל כך הרבה ומה ניתן לעשות בשביל להגביר את ייצורו בדם?

ויטמין D ידוע כאחד הוויטמינים החשובים ביותר לגוף האדם. הייצור של ויטמין זה מושפע מחשיפה לקרני השמש החיוניות. תופעת המחסור בוויטמין D במדינות קרות בהן ימי השמש הם מעטים, ידועה, אך מתברר שגם במדינות שטופות שמן כמו ישראל ניכר מחסור בוויטמין זה. השאלה מדוע?

כל מה שרצית לדעת על הויטמין שישמור על הבריאות שלך - ויטמין די

התשובות לכך נעוצות בשני היבטים עיקריים:

  • מודעות הולכת וגוברת לסכנה של סרטן העור, עקב חשיפה מוגברת לקרני השמש.
  • שינוי בסגנון החיים של בני האדם – אם בעבר העבירו האנשים, כולל ילדים, את זמנם בפעילויות בחוץ, היום הם נוטים יותר לבלות את מרבית שעות היום בתוך הבית מול המסכים או במשרד, מה שמונע מהם כמעט לחלוטין חשיפה לשמש.

אז למה אנחנו זקוקים לויטמין D?

  1. משפיע על בקרת רמות סידן, מגנזיום וזרחן, אחראי במידה רבה על בריאות העצם, וזה התפקיד הידוע ביותר והנחקר ביותר.
  2. מעלה את יכולת ספיגת הסידן במעיים, מעודד בניית העצם ושומר על רמה תקינה של סידן בדם.
  3. מאפשר פעילות תקינה של בלוטת פרא תירואיד האחראית על מטבוליזם של סידן. שימו לב, אם רמת הסידן בדם עולה מעבר לנורה – יש צורך, בין יתר הבירורים, לעשות בדיקת PTH ההורמון שמופרש על ידי בלוטת פרא תירואיד.
  4. יש סברה שהוא עוזר במניעת נפילות.
  5. מחסור בוויטמין D מעלה סיכון לאוסטאופורוזיס ולשברים בעצמות גופנו.
  6. משפיע על גדילה וחלוקת התאים.
  7. משפיע על תפקוד תקין של מערכת החיסונית.
  8. משפיע על הורדת רמות של גורמי דלקת.
  9. מחסור בוויטמין D עלול לגרום לאוסטאומלסיה, המחלה של התרככות ושבירות העצם, חולשת שריר, עם עלייה בסיכון לשברים ולכאבי שרירים.

וזה לא הכל. מחקרים של שנים אחרונות מראים קשר בין חסר בוויטמין D ועלייה בסיכון לחלות בסרטן. מספר מחקרים הראו תועלת בשיפור המצב של חולי סוכרת הנוטלים וויטמין D.

ויטמין די

איך נוכל לקבל את הכמות הנדרשת של ויטמין D?

ראשית חשוב לכולם לבדוק את רמת הוויטמין D בדם בבדיקה פשוטה. שם הבדיקה  25(OH)D3 שהוא וויטמין D פעיל.

בקופת החולים השונות עקב שימוש ביחידות מידה שונות המספרים שונים: רמות תקינות החל מ- 30 ננו-גרם למילי-ליטר או 75 ננו-מול לליטר ומעלה.

אז באילו דרכים ניתן לקבל ויטמין D מבלי להיחשף לקרני השמש?

חשוב לציין שאין הרבה מקורות של וויטמין D במזון.

הוא נמצא בדגים וכבד, או במוצרי חלב אשר הוויטמין הוסף אליהם באופן מלאכותי, מה שחייב להיות רשום על האריזה. מוצרי חלב רגילים אינם מכילים וויטמין D.

בהעדר מקורות עשירים בוויטמין D נמצא פתרון אחר – תוספי התזונה המכילים את הוויטמין ומגיעים בצורת כמוסות, טיפות או כדורים. המינון צריך להיות מותאם אישית לפי תוצאות הבדיקה על ידי תזונאית או רופא.

צריכה יומית מומלצת של וויטמין D לאדם מבוגר היא כ-600 יחידות, ולאדם מעל גיל 70 הינה כ- 800 יחידות.

למען בריאותכם התקינה וודאו ע"י בדיקת דם מהי רמת ויטמין D בגופכם, ובמידת הצורך שלבו תוספי תזונה. רוצים להתייעץ איתנו? צרו קשר עוד היום עם המרכז הרפואי המתקדם של הדסה במרכז.

 

 

 

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם