הדסה אופטימל

חדש – מרפאה גינקולוגית בגישה רב תחומית

סובלת מכאבי בטן לא מוסברים? את לא מפונקת, אולי יש לך אנדומטריוזיס 

תוכלי לקבל ייעוץ וטיפול בהדסה מדיקל- במרפאה הגיניקולוגית החדשה, הפועלת בגישה רב תחומית.

ד"ר אורי דיאור, גינקולוג מומחה לכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת ומנהל מרכז האנדומטריוזיס ב"הדסה", מסביר על המחלה ש-10% מהנשים בעולם סובלות ממנה, ואומר שמודעות המטופלות והרופאים היא קריטית לאבחון מוקדם ולטיפול במחלה – שפוגעת בתפקוד היום-יומי ויכולה לגרום  סבל, כאבים ואף אי פוריות.

 "היום אנחנו יכולים לאבחן ולטפל במחלה הרבה יותר טוב מבעבר -גם בטיפול תרופתי וגם בדרך כירורגית, ולאפשר לאישה חיים ללא סבל ובתפקוד מלא".

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית כרונית דלקתית, הנגרמת כאשר תאי רירית רחם (אנדומטריום) נודדים אל מחוץ לרחם, ומתמקמים באזורים שונים בגוף, בעיקר באזור האגן. המחלה פוגעת ב-10% מהנשים בגיל הפריון ומספר החולות בעולם מוערך בכ-176 מיליון. המחלה גורמת לרוב לכאבי אגן וגב קשים אשר מחמירים במהלך הביוץ או הווסת. חולות רבות סובלות מכאבים עזים גם לא בזמן הווסת, זאת נוסף על כאבים בקיום יחסים, בעיות עיכול, קשיי פריון ועוד. המחלה פוגעת פגיעה ממשית באיכות החיים של החולות בה.

הבשורה הטובה היא שהמודעות למחלה גברה בשנים האחרונות, ובד בבד השתכללו אמצעי האבחון והטיפול בה.

אנדומטריוזיס

ד"ר דיאור, מיהן החולות באנדומטריוזיס?

ד"ר דיאור: המחלה פוגעת בדרך כלל בנשים בגיל הפוריות. מנעד הגילים רחב, המחלה יכולה להופיע מגיל הנערות עם הופעת הווסת הראשונה ועד גיל המעבר. השכיחות הגבוהה ביותר היא אצל נשים בשיא פריחתן – בעשור השלישי והרביעי לחייהן, בין גיל 25 ל-35. בגיל הזה הסבל מהסימפטומים הוא גדול מאוד ופוגע במידה ניכרת באיכות החיים של האישה הסובלת מהמחלה.

איך ומתי מאבחנים אנדומטריוזיס?

זאת שאלת מפתח, שמתחבטים בה כבר הרבה מאוד שנים. ואכן, לצערנו, גם היום הזמן הממוצע מפרוץ הסימפטומים ועד האבחנה הוא כשבע-שמונה. הדבר הראשון והחשוב ביותר – ואני שמח להגיד שהשינוי כבר מתחולל בשנים האחרונות – הוא להקשיב למטופלות. חייבים להקשיב למה שהאישה מספרת. בזכות נשים רבות שהגבירו את המודעות למחלה, היום, כשרופאים נתקלים בסימפטומים, אני מקווה שהם חושבים על המחלה. זה השלב הראשון.

כיום, כדי להגיע לאבחון סופי ומוחלט של המחלה, אנחנו חייבים לעשות ניתוח כירורגי – לפרוסקופיה. זה ניתוח זער-פולשני שיכול לשמש למגוון פרוצדורות קלות ומורכבות. בניתוח הזה אנחנו בעצם מכניסים מצלמה זעירה בקוטר של 5 או 10 מילימטר דרך הטבור לתוך חלל הבטן והאגן, ורואים אם יש נגעים, את מיקומם ואת חומרתם.

היכולת שלנו לטפל בדרך זער-פולשנית בכל הנגעים ולהוציא אותם באופן מלא השתפרה לאין ערוך והיום אנחנו יכולים לתת למטופלות מעטפת טיפולית טובה מאוד גם במצבים שהמחלה מתקדמת

מה הטיפול שאפשר להציע היום לנשים הסובלות מהמחלה?

הטיפול הקונבנציונלי נחלק לשני חלקים: חלק אחד הוא טיפול תרופתי – בדרך כלל טיפול הורמונלי. יש תרופות ייעודיות לאנדומטריוזיס וישנן תרופות מתוחכמות יתר מהורמונים – שהן בשלבי פיתוח. חשוב להגיד שהחיסרון העיקרי של טיפולים הורמונליים הוא שהם מונעים כניסה להריון. על כן, מובן שלאישה עם בעיית פוריות לא נציע טיפול הורמונלי.

החלופה השנייה היא ניתוח, שיכול להיות פשוט או מורכב.  היכולת שלנו לטפל בדרך זער-פולשנית בכל הנגעים ולהוציא אותם באופן מלא השתפרה לאין ערוך וכיום אנחנו יכולים לתת למטופלות מעטפת טיפולית טובה מאוד. היכולות הכירורגית בעולם וגם בארץ משתפרות מאוד והיום אנחנו יודעים לטפל במחלה הזאת טוב הרבה יותר מבעבר.

צריך להבין שמדובר במחלה כרונית, ולכן הגישה הטיפולית צריכה להיות רב-תחומית, הוליסטית. יש עוד מה להציע לפני ואחרי הניתוח, אם יש כאבים: טיפולים תרופתיים נגד כאב, טיפולים התנהגותיים, תזונה, פיזיותרפיה ועוד. המטרה היא להביא את האישה למצב  שהיא יכולה לתפקד תפקוד מלא בשנים הכי טובות של החיים שלה.

זאת מחלה מתעתעת, ויכולים להיות לה סימפטומים לא אופייניים. ולכן אם אישה מתלוננת על כאבים צריך להתייחס אליה ברצינות רבה ומייד לחשוב על האבחנה של אנדומטריוזיס

מה הסיכוי שהמחלה תחזור גם אחרי ניתוח?

הסיכוי שהמחלה תחזור בתוך כשלוש עד חמש שנים הוא 20%-30%. אם יש גם תמיכה בטיפול תרופתי – הסיכוי לחזרת המחלה כנראה יורד.

האם הטיפול יכול לעזור גם בהשגת היריון?

כן. יש הרבה עבודות שמראות שטיפול נכון וטוב באנדומטריוזיס משפר מאוד את הסיכוי להיכנס להיריון – הן ספונטני והן בעזרת טיפולים.

לסיכום, מה יכול לעזור לאישה לדעת שהסימפטומים שלה מעידים על אנדומטריוזיס?

התופעות השכיחות הן: כאבים עזים בזמן מחזור, כאבי אגן לא בזמן מחזור, כאבים בזמן פעילות מעיים, כאבים במתן שתן, כאבים בקיום יחסים, התקפי כאב בלתי מוסברים ואי פוריות.

זאת מחלה מתעתעת, ויכולים להיות לה סימפטומים לא אופייניים. ולכן אם אישה מתלוננת על כאבים צריך להתייחס אליה ברצינות רבה ומייד לחשוב על האבחנה של אנדומטריוזיס.

 

 

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם