הדסה אופטימל

תרופות חדשניות לקשישים עשויות לשפר את תגובת מערכת החיסון לגידול?

האם ניתן לשפר את התגובה של המערכת החיסונית כנגד הגידול בעזרת תרופות חדשניות אצל קשישים? ד"ר יקיר רוטנברג, מומחה באונקולוגיה ומומחה בגריאטריה שיקומית, עוסק בשאלה במאמר שלפניכם.

תאי סרטן מזוהים על ידי מערכת החיסון בתור תאים זרים ולא כחלק מתאי הגוף לעיתים קרובות. כתוצאה מכך, מערכת החיסון משמידה את תאי הסרטן בדומה להשמדת זיהומים על ידי מערכת החיסון. מאידך, תאי הסרטן משחררים חלבונים הבולמים את הפעילות של מערכת החיסון. קיימים מספר רב של חלבונים אלו, כולל PDL-1 וכן CTLA-4. השתקה של מערכת החיסון לאחר הפעלה, איננה ייחודית לתאי סרטן. למעשה, תופעה זאת נפוצה לאחר הפעלה של מערכת החיסון, כדוגמת פציעה ביד שחולפת לאחר תגובה חיסונית קצרה.

תפקוד מערכת החיסון יורד באוכלוסייה הקשישה. כתוצאה מכך, שכיחות הזיהומים עולה, התגובה לחיסון סטנדרטי פוחתת וקיימת עלייה בשכיחות המחלות הממאירות. התגובה החיסונית באופן תקין כוללת שכפול של תאים הנלחמים בתא הזר (זיהום או תא סרטן). מכיוון שקצב התחלקות תאים באוכלוסייה הקשישה נמוך יותר, התגובה הממוקדת לגירוי חיצוני תהיה פחותה יותר באוכלוסייה הקשישה לעומת אוכלוסייה צעירה יותר. למרות זאת, קיימת אצל אוכלוסייה קשישה תגובה דלקתית ביתר. אך תגובה זאת איננה ספציפית כנגד חלבון זר מזוהה. תגובה זאת נקשרה לתמותה מוגברת ועליה בסיכון למספר מצבים הקשורים בזיקנה. לסיכום, מערכת החיסון באוכלוסייה הקשישה פחות ממוקדת למרות הפעלה מתמשכת בסיסית של תגובה דלקתית לא ממוקדת.

למרות זאת, מחקרים הראו כי התגובה לטיפולים חדשניים המשפרים את התגובה של מערכת החיסון נגד הגידול אצל חולים קשישים אינם נמוכים יותר מאשר באוכלוסייה צעירה יותר. טיפולים אלו מעכבים את העיכוב של החלבון PDL-1 וכן CTLA4 שנזכרו לעיל. כתוצאה מכך, הסרת העיכוב גורמת להגברת התגובה החיסונית כנגד הגידול.

תופעות הלוואי של הטיפולים החדשים המשפרים את התגובה של מערכת החיסון קלות יותר לעומת אלו המאפיינות טיפולים כימותרפיים קלאסיים. לא זו בלבד, תופעות הלוואי של הטיפולים הכימיים באוכלוסייה הקשישה גורמים לתחלואה ותמותה גבוהים יותר. לדוגמא, ירידה בספירת הדם הלבנה שאופיינית לאחר טיפול כימי מעלה את הסיכון לזיהומים. מכיון שהרזרבה בגיל הקשיש ירודה יותר, זיהום בגיל זה בשילוב עם ספירת דם ירודה מעלה את הסיכון לאשפוז, ירידה תפקודית ותמותה. בנוסף, הקאות ושלשולים, המופיעים בשכיחות גבוהה יותר לאחר טיפול כימי, עלולים לגרום להחמרה בתפקוד הכלייתי, שגם כך גבולי בקשישים רבים.
בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי בהישרדות החולים בסרטן כתוצאה משימוש בטיפולים לשיפור התגובה החיסונית, כולל הבראה במקרים של סרטן מפושט (גרורתי). לפיכך, ישנה עדיפות לטיפולים החדשניים לשיפור התגובה החיסונית – במיוחד בחולה הקשיש.

למידע נוסף אודות ד"ר יקיר רוטנברג, מומחה לגריאטריה-אונקולוגיה

עוד על רפואה גריאטרית אונקולוגית בהדסה מדיקל

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם