הדסה אופטימל

לאזן את רמות הסוכר בדם בכמה צעדים פשוטים

ד”ר אולגה רז, תזונאית קלינית, הדסה מדיקל.

ארגון הבריאות העולמי מבשר כי על פי הערכתו מספר חולי הסכרת בעולם יוכפל תוך 30 שנה. המחלה הכרונית, המתאפיינת בריכוז גבוה של סוכר בדם בשל חוסר תפקוד לקוי או יצור לא מספק של אינסולין, נחלקת למספר סוגים בהם דנו בכתבה הקודמת. בדומה למחלות כרוניות רבות מתחילה הסכרת זמן רב לפני התפרצותה והאדם יכול להיות טרום סכרתי במשך שנים רבות עד שהסכרת מתפרצת כמחלה הדורשת טיפול תרופתי.

סכרת וטרום סכרת

הסכרת מסכנת את בריאותינו, אך מסתבר כי מצב טרום סכרתי מסוכן לא פחות ועלול לפגוע באנשים רבים אשר אינם יודעים כלל על מצבם הבריאותי. המצב הטרום סכרתי לא מזהים בדרך כלל בבדיקות הדם השיגרתיות שכן רמות הסוכר בדם בצום תקינות. The Centers for Disease Control and Prevention נותן את הסטטיסטיקה הבאה: אחד מתוך שלושה מבוגרים מתגלה כטרום סכרתי.

כיצד תדעו שאתם טרם סוכרתיים?

כיצד אדע אם אני טרם סכרתי?

כדי לאבחן טרום סכרת בדיקת סוכר בצום לא מספיקה ויש לבצע בדיקה של ההמוגלובין המסוכרר, HbA1c , שמאפשרת גילוי טרום סכרת ברוב הנבדקים. מאחר ולא עושים בדיקה זו באופן שגרתי, אנשים רבים עם טרם סכרת אינם מודעים לכך ובמרוצת הזמן יהפכו לסכרתיים. האבחון של טרום סכרת נעשה במקרים רבים על ידי דיאטנים, וזאת משום שטרום סכרת הינה אחותה התאומה של ההשמנה. להלן כמה סימנים אשר עלולים להעיד על מצב טרום סכרתי המצריך בדיקה מעמיקה :

  1. עודף משקל, במיוחד באזור הבטן העליונה – השמנה בטנית
  2. גיל מבוגר
  3. היסטוריה משפחתי
  4. מוצא
  5. אורך חיים יושבני
  6. תזונה לא מאוזנת

חשיבותו של האבחון המוקדם

אבחנה מוקדמת של סכרת/טרום סכרת והטיפול בה הינם שני הגורמים החשובים ביותר למניעת התפתחות המחלה או לדחייתה לגילאים מבוגרים יותר. האבחון המוקדם והטיפול התזונתי המותאם אישית תורמים להורדת מדדי הסכרת, הורדת רמות הכולסטרול והטריגליצרידים. הטיפול והתאמת תזונה נכונה למצב סכרתי מביאים לירידה במשקל ומסייעים בהורדת שכיחות הסיבוכים. תזונה בריאה וירידה במשקל לבדם עוזרים להוריד את מינון התרופות ואף להקטין או להוריד לחלוטין את הזרקות האינסולין.

לטפל במחלה עם תזונה נכונה

כאשר אדם מטופל אצל תזונאי מקצועי, אחד הדגשים הוא ירידה במשקל.

אחת המטרות החשובות בתזונה לסכרת היא לשמור על רמת אינסולין תקינה ואחידה יחסית במשך כל שעות היום מה שיתרום לירידה ברמת הסוכר בדם מבלי שיחולו שינויים קיצוניים.

10 כללי תזונה שישמרו על רמת סוכר תקינה

העקרונות התזונתיים שלפניכם נועדו לטפל ולאזן את רמות הסוכר והאינסולין בסכרת וטרום סכרת. חשוב לציין כי אין זה תחליף לייעוץ מקצועי מותאם אישית, אך אלו עקרונות כלליים לתזונה מאוזנת לסוכרתיים.

  • הקפידו לאכול ארוחות קטנות כל 3-4 שעות
  • הקפידו לאכול ארוחת בוקר וארוחת לילה – ארוחת הבוקר מסייעת בשמירה על רמת סוכר תקינה בדם וארוחת לילה שומרת על האיזון במהלך הלילה.
  • הקפידו על פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך: לחם דגנים מלא (שיפון/חיטה /שעורה/ כוסמין/קל), אורז בסמטי/מלא, פסטה מקמח דורום/מלאה, קינואה, כוסמת, בורגול, שיבולת שועל, קטניות (אפונה, עדשים, שעועית ועוד)
  • הורידו צריכת סוכרים ופחמימות בעלות מדד גליקמי גבוה: ממתקים, עוגות, וופלים ועוגיות, סוכר, דבש, סילאן, אגבה, מיצים טבעיים ומשקאות ממותקים, אורז פרסי, אטריות, פתיתים, סולת, לחם לבן, דגני בוקר, חטיפים וכדומה.
  • הקפידו על סוגי בשר רזים: הודו, עוף ללא עור, דגים, בקר רזה, כמו סינטה, פילה והקפידו לאכול את המנה הבשרית בתוספת ירקות בלבד.
  • שלבו כמה שיותר ירקות – מכל הצבעים, ובכל סגנונות ההכנה- מאודים/מוקפצים/סלט/מרק/אנטיפסטי.
  • שלבו שמנים בריאים: 2-3 כפות שמן זית או קנולה ליום וכן אבוקדו, טחינה, אגוזים ושקדים בכמויות מותאמות.
  • הקטינו צריכת שומנים סוגי שומנים צמחיים (בלתי רווים כמו שמן חמניות, שמן תירס וכדומה)
  • הימנעו משומנים רווים ומוצרים המכילים שומן רווי: חמאה, מוצרי חלב עתירי שומן, שמנת, קצפת, בשרים שמנים (כבש, צלעות, אנטרקוט, נקניקים, נקניקיות, כבר).
  • הקפידו על שתייה מספקת ללא סוכר: כ-10 כוסות נוזלים ליום – מים, סודה, משקאות דייאט, קפה, תה וחליטות צמחים. ניתן להשתמש בממתיקים מלאכותיים או בסטיביה.

שמרו על אורח חיים בריא

פעילות גופנית ושינה טובה

התזונה היא בסיס חשוב לטיפול ולאיזון מצבים סכרתיים וטרום סכרתיים, אך שילוב פעילות גופנית סדירה יחוו שינוי משמעותי עוד יותר שכן הפעילות הפזית תומכת בניצול הגלוקוז ע”י השרירים ומאזנת את רמות הסוכר בדם. היא עוזרת להפחית את קצב ייצור הסוכר בכבד, מצמצמת את אחוזי השומן בגוף ומסייעת בשמירה על משקל גוף תקין ורמות כולסטרול תקינות.

שינה היא מרכיב נוסף חשוב באיכות חייו של האדם הסכרתי והטרום סכרתי. שינה רציפה וארוכה מסייעת באיזון רמות הסוכר בדם ומחזקת את מערכת החיסון. חוסר שינה משפיע לרעה על רמות הסוכר. חשוב להקפיד על מינימום 7 שעות שינה בלילה לאורך השבוע.

עוד שני טיפים קטנים וחשובים

קפה וקינמון מחקרים הראו כי הקפה מסייע בהפחתת הסיכון לסכרת אך הקפידו לא להפריז מעבר ל-2-4 כוסות קפה ביום. הקינמון עוזר לשפר את איזון הסוכר בדם.

תוספי תזונה כגון מגנזיום, אשר נוטה להיות בחסר בקרב סכרתיים, ויטמין B12 ואומגה 3 (רק לאחר התייעצות עם תזונאית קלינית) מסייעים למצבים סכרתיים.

כפי שציינתי בתחילת הכתבה, לרוב, מצבים טרום סכרתיים לא יתגלו בבדיקת דם רגילה, לכן יש חשיבות גדולה לאבחון מוקדם ומתן טיפול ראוי לאיזון ומניעתה של המחלה. התקשרו עוד היום לתיאום תור לייעוץ וטיפול במרכז הרפואי הדסה מדיקל ברמת גן עם צוות המומחים המוביל בארץ ושירותי המעבדה המתקדמים ביותר, ושמרו על בריאות איתנה!

התקשרו 3811* או השאירו פרטיכם